امضای جانسون پای توافق تجاری پسابرگزیت

جانسون با انتشار پیامی به انضمام تصویر خود در حال امضای توافق تجاری برگزیت، در صفحه رسمی توئیتر نوشت: با امضای این توافق آرزوی مردم انگلیس برای زندگی کردن با قوانین خودشان که توسط پارلمان منتخب خود تعیین شده، برآورده شد.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس امروز پس از ساعت‌ها بحث و بررسی با اکثریت آرا به لایحه دولت در خصوص توافقنامه تاریخی پسابرگزیت رای موافق دادند. با این اقدام گام مهمی برای قانونی شدن توافق نظارت بر همکاری‌های تجاری و امنیتی انگلیس و اتحادیه اروپا برداشته شد.

سند همکاری‌های انگلیس و اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت پنجشنبه گذشته پس از نزدیک به ۱۰ ماه مذاکرات طاقت فرسا و نفس‌گیر تایید شد.

متن کامل این سند که شامل یک هزار و ۲۴۶ صفحه‌ از توافقات ۲ طرف در زمینه همکاری‌های انرژی هسته‌ای، تبادل اطلاعات طبقه‌بندی شده و مجموعه‌ای از اعلامیه‌هایی است که شنبه گذشته منتشر شد و اینک باید به تائید پارلمان‌های انگلیس و اتحادیه اروپا برسد.

دوشنبه گذشته سفیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا آن را به اتفاق آراء تائید کرده تا راه برای اجرای موقت آن از سال جدید میلادی (۱۲ دی) باز شود. رئیس شورا و کمیسیون اروپا و نخست وزیر انگلیس هم امروز (چهارشنبه) نسخه اصلی آن را امضاء کردند. 

توافق به دست آمده به این معناست که از ساعت ۲۳ شامگاه ۳۱ دسامبر، زمانی که انگلیس اتحادیه گمرکی و بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک می‌کند؛ صادرات و واردات بین طرفین همچنان بدون تعرفه‌های گمرکی ادامه می‌یابد.

این توافق همچنین تصریح می‌کند که هرگونه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری میان دو طرف نیازمند رعایت شرایط برابر در بازار و نیروهای انگلیسی و اروپایی است؛ با این تفاوت که انگلیس دیگر ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود.

در خصوص خدمات مالی هم دو طرف توافق کردند که فضای مطلوبی را برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.