تهدید دولت الکاظمی از سوی قیس‌الخزعلی

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق امروز (پنجشنبه - ۳۱ دسامبر) در واکنش به عقد قرارداد با شرکت کره‌ای «دوو» برای اجرای پروژه بندر «فاو»، گفت که با تمام قوا تلاش خواهد کرد تا این این قراردداد لغو شود.

وی طی پستی در توئیتر نوشت: «خطاب به فاسدانی که با شرکت کره‌ای دوو قرارداد بستند، می‌گوییم که روزی خواهد آمد که رسوا خواهید شد و مردم شما را خواهند شناخت و شما را به دلیل این جرم بزرگی که در حق آینده آنها برای منافع و غنیمت‌های شخصی مرتکب شدید، بازخواست خواهند کرد. ما نیز به نوبه خود، با تمام توان برای ابطال این جنایت بزرگ در حق عراق تلاش خواهیم کرد و امیدواریم همه افراد شریف در کنار ما بایستند و سکوت نکنند».

پیشتر «عدنان فیحان» رئیس فراکسیون پارلمانی الصادقون، گفته بود، چنانچه  وزیر حمل و نقل قرارداد مربوط به توسعه بندر بزرگ فاو با شرکت‌ دوو را امضا کند، استیضاح می شود. زیرا امضای قرارداد با این شرکت کره‌ای به معنای تاخیر در تکمیل شدن پروژه بندر فاو است.

هیأت دولت عراق در نشست در ۲۱ دسامبر جاری، عقد قرارداد با شرکت کره ای دوو برای اجرای پروژه بندر فاو را به وزارت حمل و نقل تفویض کرد و این قرارداد دیروز به ارزش ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلار با این شرکت برای اجرای فاز نخست توسعه بندر فاو در بصره امضا شد.

ائـتلاف الفتح در پارلمان عراق به ریاست «هادی العامری» نیز در واکنش به این امر، از آغاز جمع آوری امضا در پارلمان برای استیضاح وزیر حمل و نقل عراق خبر داد.

طرح بزرگ بازسازی و توسعه بندر فاو عراق از آوریل سال ۲۰۱۰ آغاز شده و با گذشت بیش از ۱۰ سال، بغداد نه تنها طرح را به پایان نرسانده، بلکه پروژه مذکور پیشرفت چندانی نیز نداشته است و محافل عراقی سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس را از دلایل اصلی آن می‌دانند.

دولت عراق امید دارد تا با افتتاح پروژه بازسازی بندر فاو، یک گام بلند در مسیر توسعه اقتصادی بردارد و تا سال ۲۰۲۴ طرح را به پایان برساند. در صورت عملی شدن نهایی این پروژه، بندر فاو یکی از ده بندر بزرگ جهان خواهد بود. توسعه بندر فاو و پروژه بزرگ «القناة الجافه» (تونل خشکی که مسیری مواصلاتی برای انتقال کالاها از خلیج فارس به ترکیه، اردن و سوریه و اروپا است) سالهاست که در عراق مطرح است هرچند که هنوز این امر به دلیل مانع‌تراشی‌های آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آن در خلیج فارس، به ویژه امارات که متضرر اصلی اجرای این پروژه محسوب می‌شود، راکد است.

در این میان دو شرکت چینی و کره‌ای بر سر اجرای این پروژه با یکدیگر رقابت داشتند که هر یک موافقان و مخالفانی در میان مقامات و مردم عراق برای گرفتن این پروژه داشتند. مخالفان شرکت‌کره‌ای «دوو» می‌گویند که کره جنوبی در واقع تابع اوامر آمریکا است و از سوی دیگر  پیشنهاد ارائه شده از سو آن، شامل ساخت یک برنامه با بودجه دولتی عراق و با وامی به میزان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به مدت ۴ سال است در حالی که مبلغ پیشنهادی شرکت چینی  ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار است. ضمن اینکه این شرکت عراق را مجبور به پرداخت پیشاپیش هزینه نمی‌کند بلکه حداقل ۱۰ سال فرصت می دهد.

توافق اولیه میان بغداد و پکن درباره بندر فاو به دوره نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» و توافق اقتصادی مهم او با چین باز می‌گردد که پس از تظاهرات‌های اکتبر سال گذشته، او مجبور به استعفا شد و به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران، استعفای او تاوان همین توافق بود. در همان زمان «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون الصادقون در پارلمان عراق درباره نقش مخرب شیخ نشینان در عراق و تقلای آنها برای بی‌اثر کردن توافق امضا شده میان عراق و چین و تکمیل پروژه فاو  خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.