جلسه با سردار شهید قاسم سلیمانی کف هواپیما به روایت کوثری

بخشی از مصاحبه «محمد اسماعیل کوثری»،نماینده اسبق مجلس و مشاور فرمانده کل سپاه، به شرح زیر است:

در صحبت های خود به سفر به سوریه و عراق اشاره کردید، خاطره ای از این سفر در حضور سردار شهید قاسم سلیمانی دارید؟

 در سفری که از سوریه برمی گشتیم ایشان چند صندلی جلوتر نشسته بودند که درخواست کردند الان بهترین فرصت برای برگزاری یک جلسه است. کف هواپیما جلسه گذاشتیم تا مشکلات ایشان را بشنویم و پیگیری کنیم. جلسه خودمانی بود و ایشان هم در مدت یک ساعت و خورده ای که از دمشق به تهران رسیدیم گفت و گو کردند. این نشان دهنده حساسیت و پیگیری های مستمر و برخوردهای مناسب ایشان است، نمایندگان خیلی این برخورد برایشان خوشایند بود. چند ماه قبل از شهادتشان بود که به یکی از شهرستان های استان کرمان دعوت شده بودیم اتفاقی در هواپیما  همسفر بودیم، باز هم گفتند که یک گوشه ای بنشینیم و مطالب را با هم در میان بگذاریم.  زمانی که به کرمان رسیدیم ایستادند تا آخرین لحظه که ماشین بیاید. این محبوبیت و برخوردها همین طوری به دست نمی آید و ایشان فرمانده ارشد شناخته شده ای بودند. در همان سفر همانطور که در بیرون از محدوده سالن انتظار قدم می زدیم، شاید ۱۵ و ۱۶ نفر از تاکسی داران و راننده های تاکسی آنجا جمع بودند، ایشان با یکی به یکی آنها روبوسی کرد و حالشان را پرسید، این یعنی عمل خالصانه و عمل صادقانه. ارتباط و اخلاقشان بسیار بسیار عالی بود در هر جایی که حضور پیدا می کردند با رفتار خوش باعث جذب مردم می شدند.

به نظر شما هستند کسانی که بخواهند راه سردار شهید قاسم سلیمانی را ادامه دهند؟

بله. در زمان دفاع مقدس خیلی ها مانند حسن باقری، حاج احمد متوسلیان و... دانشجو بودند اما به فرمان حضرت امام آمدند. حاج همت، حسین خرازی، احمد کاظمی، باکری و عزیزان ارتش که بحث آنها جایگاه خودش را دارد.

شهادت ایشان هر چند ضربه سنگینی برای ما بود اما با این حال برادر عزیزمان آقای قاآنی هستند. سردار قاآنی حتی دو سه سال زودتر از حاج قاسم در نیروی قدس سپاه بود یعنی کاملا مسلط هستند اما هر عزیزی جای خودش را دارد. 

حاج قاسم شناختی از سوریه، عراق و لبنان داشتند. خیلی از بچه های عراق را در زمان جنگ شناختیم در قالب لشگر ۹ بدر، یعنی یک سری از مجاهدین عراقی بودند و یکسری هم معاندین، کسانی که پشیمان و اسیر شده بودند و داوطلبانه به این جمع آمدند لذا از همان موقع آنها را می شناختیم و این شناخت باعث شد که مسائل منسجم و سازماندهی شوند و برای انجام عملیات آماده شوند. در هر جایی رییس یا مدیر یا فرمانده در اصل، محور کار است هر چقدر آن فرمانده تدبیر دقیق تری انجام بدهد و خودش هم پای عملش بایستد، قطعا موفقیت بیشتر است، حاج قاسم در آنجا ایستادند اما تدبیر مقام معظم رهبری بسیار بالا بود اینکه می فرمودند به نیروهای مسلح سریع دستور بدهید به این علت که داعشی ها تا ۳۵ کیلومتری مرز ما از غرب کشور یعنی مرز خسروی آمده بودند، این شد که ایشان دو تدبیر کردند یک اینکه به نیروهای مسلح گفتند سریع بروید و جلوی آنها بایستید و بگویید از اینجا جلوتر بیایید با ما طرف هستید و با آنها مقابله کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.