ناگفته های عادل عبدالمهدی درباره سردار سلیمانی

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در مصاحبه خود در قالب این کتاب به ویژگی های شخصیتی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: "اتکال همیشگی به خداوند متعال، دوستداری اهل بیت (ع)، شجاعت، سادگی، شنیدن خوب نقطه نظرات و ثبت دقیق آنها، دقت ملاحظات و شناختن جزئیات و آمادگی خوب برای (بررسی) پرونده ها و توان ایجاد گسترده ترین دامنه روابط از جمله پیچیدترین آنها، طرح راه حل های سودمند، درک تضادها و قدرت بسیج کردن و تدوین طرح ها برای وحدت صفوف و گذر از اختلافات و بنا نهادن دوستی ها و صف بندیها و ائتلاف ها" از جمله ویژگی هایی است که شهید سلیمانی را به یک شخصیت جهانی تبدیل کرد.

سردار سلیمانی در دل نبردهای منطقه

وی با اشاره به حضور سردار شهید سلیمانی در دل صحنه های نبرد در گستره جهان اسلام تصریح کرد: در جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ میلادی شما سلیمانی را در قلب نبرد در جنوب لبنان می یابید. در جنگ علیه تروریسم در سوریه، وی را در دل نبرد در حلب و سایر مناطق می یابید. در نبرد با (داعش) در عراق، شما این شهید را در دل نبرد در مناطق آمرلی، بغداد، صلاح الدین، نینوا و الانبار می یابید. او همواره در دشوارترین و خطرناکترین و حساس ترین وضعیت بود... بنابراین جایگاه و نقش شهید سلیمانی نتیجه طبیعی حضورش در عرصه های بحران ها و راه حل ها است.

سردار سلیمانی؛ شخصیت تاریخ ساز

عبدالمهدی گفت: شهید سلیمانی دشمن استکبار و اشغالگری و مدافع اسلام و حقوق سرزمینها بود. سلیمانی فرمانده ای بزرگ است که تاریخ از وی زیاد یاد خواهد کرد. دوستدارانش از او یاد خواهند کرد زیرا الگویی برای آنها است و دشمنانش از او یاد خواهند کرد زیرا فرمانده ای شرافتمند و شجاع بود که آنها را به زحمت انداخت و نقشه های آنها را به چالش کشید و به شکست کشاند.

وی تصریح کرد: ترور شهید سلیمانی یک تصمیم خیانتکارانه، منفعلانه و کوته بینانه بود زیرا دولت آمریکا به جای اینکه بحران های میدانی خود را حل و فصل کند و شکست و ناکامی طرح های خود را به گردن گرفته و در سیاست هایش بازنگری کند، توهم بست که ترور شخصیت رقیبش، پیروزی و موفقیت را برایش به همراه خواهد آورد و از این رو، این ترور گواه درک اندک از عمق مسائل منطقه و شدت نبردها در آن است و از این رو، (دولت آمریکا) نزدیک ترین راه حل را که در دسترسش بود، انتخاب کرد و شاید یک روز آسوده خاطرش کند اما در گذر زمان با مشکلات دشواری روبرو خواهد شد. آمریکا کاری را مرتکب شد که نه تنها قوانین بین المللی بلکه قوانین خود آمریکا نیز آن را محکوم می کند. ما این مطلب را نمی گوییم بلکه حتی شهروندان خودش در بالاترین سطح آن را بیان می کنند.

نخست وزیر پیشین عراق گفت: هدف قرار دادن شهیدان بیانگر فقدان راه حل و توسل به تصمیمات ماجراجویانه خطرناکی است که نشان دهنده افق دید محدود و یاس و ناامیدی از یافتن راه حل های موفقیت آمیز برای منطقه حساسی نظیر خاورمیانه و تن دادن کامل به سیاست های نتانیاهو و امثال او و ذهنیت استعمارگریانه و متوحشانه آنها است.

وی افزود: مرحوم سلیمانی یک شخصت پنهان و مخفی نبود، بلکه به عنوان میهمان به عراق آمده بود و برنامه های ملاقات با مسئولان بلندپایه را داشت. این ترور، بیانگر شکست و ناتوانی است و چنین کاری را  صرفا سازمان های سری دولتی یا غیردولتی انجام می دهند و این روشی نامشروع و محکوم شده در قوانین بین المللی بین کشورها یا در داخل آنها است.

ترور سردار سلیمانی؛ نتیجه شکست های ترامپ

عبدالمهدی تصریح کرد: ترامپ در دفاع از پروژه خود در تضعیف ایران ناتوان شد و پروژه اش برای از بین بردن توافقنامه هسته ای بعد از خروج از آن و تشدید تحریم ها علیه ایران شکست خورد و او فکر می کرد که با ترور شهید سلیمانی می تواند موفقیتی کسب کند و پروژه رقیب خود را از بین ببرد اما در همین هم شکست خورد و ناکام ماند. حتی هم پیمانان آمریکا هم هنوز تعهد خود به توافقنامه هسته ای را ابراز می دارند و در شورای امنیت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را با وجود همه فشارها رد می کنند و ترامپ خودش می گفت که یک هفته بعد از پیروزی ام با ایران مذاکره خواهم کرد و بایدن رئیس جمهور منتخب نیز می گوید که آمریکا آماده بازگشت به توافقنامه هسته ای است که ایران متعهد به شروط آن بوده است.

وی گفت: شک نداریم که ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همرزمان آنها وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق و منطقه را از آنچه قبلا بود، بدتر کرد. لذا درخواست ها برای خروج آنها از جمله از سوی خود فرماندهی آمریکا و نیز ترامپ افزایش یافته است.

آیت الله سیستانی به نقش فرماندهان شهید واقف بودند

نخست وزیر پیشین عراق گفت: بی شک آیت الله العظمی سیستانی نقش بزرگی را که شهیدان سلیمانی و المهندس در تحقق پیروزی بر(داعش) ایفا کردند، پیگیری کردند و وقتی داعش به بغداد نزدیک شد و پایتخت عراق و اربیل و دیگر مناطق را تهدید کرد، شهیدان سلیمانی و المهندس به دل میدان های نبرد زدند.

وی تصریح کرد: سردار سلیمانی پل هوایی و زمینی بین جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن کمک ها و تجهیزات به همه میادین نبرد بدون هرگونه مذاکره یا پیش شرط سیاسی یا مالی ایجاد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در آیین گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد  از کتاب «ضیف العراق باقلام عراقیه» (میهمان عراق با قلم شخصیت های عراقی) درباره شهید سلیمانی رونمایی کرد.

این کتاب حاوی مصاحبه با ۱۸ نفر از مسئولان سیاسی و شخصیت های دینی، فرهیختگان، کارشناسان و تحلیلگران از جمله «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین و «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره سردار سپهبد سلیمانی و شخصیت والا و مکتب، سیره و مجاهدت های این شهید است.

جلد اول این کتاب در ۱۶۰ صفحه به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و زیر نظر «یاسر الحیدری» در ۲۰۰۰ هزار نسخه به چاپ رسیده است.

روی جلد این کتاب به تصویری از شهید سردار سپهبد سلیمانی مزین شده و در صفحه اول آن نیز تصویری از آرامگاه این شهید عزیز منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب نیز تصویری از صحنه ترور شهیدان سلیمانی و المهندس به چاپ رسیده و نوشته شده که دولت تروریستی آمریکا در اقدامی بزدلانه و خیانتکارانه، میهمان بزرگ عراق را در دوم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی در فرودگاه بین المللی بغداد ترور کرد.

در این پشت جلد کتاب سخن مقام معظم رهبری در جریان دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با ایشان نیز نقش بسته است که فرموده بودند: آمریکایی ها میهمان شما را در خانه تان کشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.