چالش انگلیس و اتحادیه اروپا روی کاغذ روزنامه‌ها

آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند. از مهمترین اخباری که او امروز (۱۴ دی‌ماه) به آنها پرداخته، آینده جهان بعد از ویروس کرونا و سرنوشت جهان در سال ۲۰۲۱ است.

_ «لوفیگارو» نوشته است: کنگره آمریکا وتوی ترامپ را درباره بودجه دفاعی آن کشور، شست و برد. رئیس‌جمهوری بازنده‌ در آستانه خروج، ترفندهای غریب می‌زند.

_ «اکونومیست» نیز نوشته است: همه تاجران جهان در سال تازه چشم به چین خواهند دوخت. به نظر می‌رسد تجارت الکترونیکی آینده تجارت را از آن خود خواهد کرد.

_«ال موندو»، نشریه اسپانیا گفته است: برای اروپا، خروج انگلیس بهتر از یک معامله بده بستان بد بود. اتحادیه اروپا با این انتقال، انگلیس را در وضعیتی بدتر از هنگام عضویت در آن رها کرد.

_ «له رپه وبلیکا» نوشته است: با بیش از هفت میلیون مبتلا به کرونا، بولسونارو در برزیل ضوابط رعایت اصول بهداشت علیه کرونا را به سخره گرفته و با لباس در برابر هوادارانش به میان انبوه شناکنندگان پیوست.

_ انگلیس، اتحادیه اروپا را از دست داد. حالا آیا انگلیس می‌تواند نقشی در جهان پیدا کند؟ برای انگلیس جهانی بودن نظریه آرمانی و دلخواهی است، اما تا دست یابی به این جایگاه، انتخاب‌های سختی در راه هستند. یکی از آنها و شاید دشوارترین، ارتباط دیگر بار با اروپا است. انتقال تمام شد و انگلیس به تمامی از اتحادیه اروپا بیرون رفت.

شب کریسمس، طرفین به یک پیمان تجاری دست یافتند. به اصرار انگلیس، سیاست خارجی و دفاعی در این پیمان، نادیده گرفته شده است. انگلیس، قرنها است و به‌ویژه در دهه‌های اخیر، که رویای امپراتوری گذشته را با خود دارد.

_ در سنای آمریکا، جمهوری‌خواهان با ترش‌رویی به رئیس جمهوری خود، به دموکرات‌ها پیوستند و رد پیشنهاد ترامپ در بودجه دفاعی را نپذیرفتند. سنای آمریکا، وتوی ترامپ برای بودجه دفاعی آمریکا را پایمال کرد.

 ‌_ «فایننشال تایمز»، در نگاهی دیگر این پرسش را آورده است آیا ترامپیسم، پس از ترامپ هم دوام خواهد داشت؟ هم‌پیمانان ترامپ، ادعایی را مطرح کردند که بر اساس آن به مایک پنس، معاون ترامپ، این قدرت را می‌دادند که پیروزی بایدن را برهم بزند. و قضات آمریکا این ادعا را رد کردند آمریکا ما را فوق چنین قدرتی دانستند. آنها مایک پنس را فاقد چنین قدرتی دانستند.

* از حاشیه خبرها: 

پروکسیما سنتائوری یا قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به خورشید است. در مجموعه ستارگان که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. از آن سو، یک سیگنال یا علامت مرموزی به زمین رسید. یک موج رادیویی که البته تلفنی از سوی«ای تی» ‍‌بیگانه فضایی نبود. گروهی از دانشمندان در طرحی علمی که در جست و جوی یافتن موج‌های رادیویی هستند، به این سیگنال فضایی دست یافته‌اند. در این مسیر، تاکنون موجی دیده یا شنیده نشده بود. در دریایی از ستارگان در فضا، دانشمندان به جست و جوی بیگانگان هوشمند می‌پردازند. با معیارهای کشف شده در میان میلیاردها، جرم آسمانی، تاکنون، ما در فضا تنهاییم. نتایج بررسی این سیگنال در اوایل سال ۲۰۲۱، انتشار خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.