تسلط سردار سلیمانی به آداب مذاکرات دیپلماتیک

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل غرب آسیا  درباره شخصیت شهید سلیمانی به خبرآنلاین گفت: در آستانه سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت و سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم. قطعا پس از گذشت یک سال، قلب‌های زخمی مردم ایران و همه مستضعفان جهان و کسانی که در راه استقلال و آزادی در طول حیات مبارزات شهید سلیمانی،  او را از نزدیک یا دور می‌شناختند هنوز التیام پیدا نکرده است. یقینا سلوک و سبک زندگی شهید سلیمانی و نوع برخورد و فرماندهی او می‌تواند درس‌های گوناگونی را برای اقشار مختلف داشته باشد.

آرزوی شهید سلیمانی چه بود؟

او افزود:  یکی از مهمترین ویژگی‌های سردار سلیمانی این بود که نسبت به موضوعاتی که برای بسیاری از مردم دنیا اهمیت دارد یعنی مسایل دنیوی بسیار بی‌اهمیت بود به همین دلیل ۴۰ سال افتخار سربازی و تلاش برای رسیدن به آنچه که آرزو می‌کردند پشت سر گذاشتند. آرزوی شهید سلیمانی این بود که تمام جهان عاری از نظام سلطه و یا به اجبار درآوردن مردم در حوزه‌های غیرتولیدی و غیرالهی باشد.

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: در واقع با نگاهی که شهید سلیمانی در خودش ایجاد کرده بود بعد از ۸ سال، حضور مداوم در دفاع مقدس و جراحت‌های فراوانی که بر بدن او به ویژه یکی از دست‌هایش کاملا روشن و آشکار بود مبارزه با نظام سلطه بود  که مبارزه با رژیم صهیونیستی را رها نکردند.

شهید سلیمانی حاضر نبود جسم و روحش را به مسائل جناحی و سیاسی بفروشد

صدرالحسینی بیان کرد: نگاهی که بنده روی آن تاکید دارم این بود که شهید سلیمانی محبوب دل‌ها بودند و به سردار دل‌ها معروف شدند. او ظرفیت‌های وجودی خود را به گونه‌ای تربیت کرد که در چارچوب گروه‌ها، جریانات سیاسی نمی‌گنجید و حاضر نبود جسم و روحش را به این مسایل سیاسی بفروشد. یکی از مسایل و موضوعات بسیار مهم برای سردار سلیمانی، این بود که اگر یک عاملی به نام تروریست در هر کجای دنیا آزادی، استقلال و آسایش مردم را بدون توجه به دین، مذهب  و یاگرایشات و رنگ پوست آنها آزرده کند این مرد بزرگ آماده مبارزه با آن بود و چون این تروریست در غرب آسیا که نزدیک ترین نقاط جغرافیایی به کشور عزیزمان، ایران بود بروز و ظهور پیدا کرد، شهید سلیمانی با تبعیت از فرمانده معزز خودش یعنی مقام معظم رهبری برای مبارزه با این تروریسم چه در عراق و چه سوریه و بدون توجه به گرایشات قومی، طایفه‌ای، رنگ پوست و جنسیت وارد صحنه شد.

شهید سلیمانی برای فریب‌خورده‌ها دلسوزی می‌کرد

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: او تلاش خود را برای نابودی تروریسم انجام داد به هر حال مسأله تروریسم، امروز در دنیا رویه‌ای است که امکان سرایت دارد. به دلیل اینکه تروریسم تکفیری داعش در عراق و سوریه بروز و ظهوری بیشتری داشت شهید سلیمانی همه تلاش خودش را بر این مسأله معطوف داشت که بتواند با یک جدیت به این موضوع بپردازد اما در حین اینکه با تروریسم در حال جنگ بود برای افرادی که فریب آموزه های رادیکال تروریسم را خورده بودند دلسوزی می‎کرد. او از بین رفتن افرادی که در این مجموعه فریب خورده بودند برای آنها و خانواده آنها هم دلسوزی می‌کرد اما با توجه به این نگاه انسانی در مأموریت خودش به نحواحسن استفاده کرد .همین اقدامات عملی او بدون اینکه شعاری در ارتباط با این مسأله بدهد و یا ادعایی داشته باشد محبوبیت او را در قلوب مردم آزاده دنیا و به ویژه مردم دنیا افزایش داد.

انتقام خون شهید سلیمانی همچنان زنده است

صدرالحسینی عنوان کرد: ما بعد از شهادت شهید سلیمانی و ترور ناجوانمردانه او، توسط ارتش آمریکا و دستور رییس جمهور این کشور دیدیم که مردم کشورهای مختلف، حتی در کشوری که رییس جمهورش دستور به شهادت رساندن او را داده بودند مراسم باشکوهی برگزار کردند ممکن است حجم حضور مردم در ایران و عراق و رسانه ها به تصویر کشیده شده باشد اما مراسمات کوچک و بزرگ که در اقصی نقاط جهان در پنج قاره دنیا برای شهید سلیمانی برگزار شد شاید بخش قابل توجهی از آنها امکان تصویربرداری، عکسبرداری و یا در معرض دید عموم قراردادن را نداشت اما واقعیتی بود که بعد از گذشت یک سال هنوز قلب‌های بسیاری از آزادگان دنیا نسبت به این مسأله آزرده است و به همین دلیل موضوع انتقام خون این مرد بزرگی که دغدغه انسانیت در دنیا را داشت هنوز وجود دارد.

شهید سلیمانی از موفق‌ترین دیپلمات‌ها بودند

او بیان کرد : نوع ماموریت شهید سلیمانی بدین گونه بود که تقریبا در یک دهه گذشته به طور مشخص با دیپلمات‌ها و مقامات سیاسی کشورهای مختلف ارتباط داشت. براین اساس و تجربیاتی که در گذشته داشتند سیاست های کلان نظام را در حوزه سیاست خارجی به خوبی می دانستند و برهمین اساس آداب دیپلماتیک و گفتگوی دیپلماتیک را کاملا بلد بودند. ضمن توجه ویژه به اصول سیاست خارجه جمهوری اسلامی، بدون توجه به دولت‌های مختلف، شهید سلیمانی به دنبال تامین نظام منافع جمهوری اسلامی بودند و با تغییر دولت ها در نظامات و سیستم‌های کلان و آگاهی که نیاز است در سیاست خارجه جمهوری اسلامی اعمال شود هیچ تغییری ندادند چراکه ممکن است دولت‌ها سیاست‌های مختلفی داشته باشند ولی با توجه به سیاست های کلان نظام که توسط رهبر انقلاب تعیین می شود و در قانون اساسی نیز تصریح شده  شهید سلیمانی، ماموریت‎های دیپلماتیک خودش را انجام می‌داد و به گفته بسیاری از دیپلمات‌های باتجربه در ایران و خارج از کشور، شهید سلیمانی یکی از موفق‌ترین دیپلمات‌ها برای تامین منافع ملی بودند.

او در پایان اظهار کرد: به بیانی دیگر شهید سلیمانی ضمن اینکه به طرف مقابل احترام لازم را می‌گذاشتند اما استدلال او و توان تبیین منافع ملی کشور به گونه‌ای انجام می‌شد که می‌توانست منافع ملی جمهوری اسلامی را تأمین کند البته شهید سلیمانی هیچگاه به عنوان یک دیپلمات و کارمند سیاست خارجی کشور نبود اما در سیاست ها و اقدامات متعددی که باید برای تأمین امنیت ملی فرامرزی و اقداماتی که در حوزه عراق، سوریه، لبنان و سوریه صورت می‌گرفت او از فن و دیپلماسی بسیار بالایی برخوردار بود و این مطلب را بسیاری از دیپلمات های باتجربه که با شهید سلیمانی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی روبرو شده بودند بیان کرده‌اند.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.