به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل امروز حملات هوایی در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به کشته شدن ۱۳ شبه نظامی طالبان از جمله یکی از رهبران آن منجر شد که اخیرا با توجه به مفاد توافق صلح میان این گروه شبه نظامی و دولت کابل از زندان آزاد شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی شبه نظامیان طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای آمریکایی حملات مکرر هوایی علیه طالبان در ننگرهار و ولایت هلمند در روزهای گذشته انجام داده‌اند و عملیاتی هم از سوی نیروهای داخلی افغانستان در ولایت قندهار رخ داد که با پشتیبانی هوایی از سوی آمریکا انجام شد.

به گفته سخنگوی طالبان، این حملات هوایی علیه مناطق غیرنظامی صورت گرفته است. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اذعان کرده بود که پس از امضای توافق هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: طالبان بار دیگر هشدار می‌دهد اگر این حملات هوایی و عملیات نظامی به سرعت متوقف نشود و ادامه یابد که نقض توافق‌های امضا شده است، طالبان نیز مجبور می‌شود تا به صورت جدی دست به کار شده و پیامدهای آن بر گردن آمریکایی‌ها خواهد بود.

فوریه گذشته میلادی، طالبان و دولت کابل به توافقی قابل ملاحظه دست یافتند که با میانجی‌گری آمریکا در قطر انجام شد و راه به سوی مذاکرات صلح هموار شده است.

در میان مفاد این توافق، طالبان متعهد شد تا خشونت را کاهش داده و ۱۰۰۰ وابسته دولت کابل را آزاد کند و در ازای آن، دولت افغانستان نیز متعهد شد تا ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.