سفر ترامپ و بایدن به ایالت جورجیا

به نقل از پایگاه الجزیره، در این دور دوم انتخابات مربوط به سنا، جان اوسوف، نامزد دموکراتها با دیوید پردو، سناتور جمهوریخواه و همچنین رافائل وارنوک، نامزد دیگر دموکراتها با کلی لافلر، سناتور جمهوریخواه دیگر رقابت می‌کند و این رقابت باعث جلب توجه ملی در هفته‌های بعد از انتخابات سوم نوامبر شده است.

دموکراتها هم اکنون کنترل ۴۸ کرسی و جمهوریخواهان کنترل ۵۰ کرسی سنا را در دست دارند و در صورتی که لافلر یا پردو در رقابت فردا پیروز شوند جمهوریخواهان کنترل سنا را حفظ خواهند کرد. هم اوسوف که یک مستندساز است و هم وارنوک که یک کشیش ارشد است، باید در این رقابت پیروز شوند تا حزبشان بتواند ۵۰ کرسی مجلس سنا را به دست بیاورد. در صورتی که تعداد کرسیهای دموکراتها در سنا به ۵۰ تا برسد کامالا هریس، معاون رئیس جمهور منتخب بر طبق قانون اساسی در موضع دادن رای برای شکستن نتیجه مساوی قرار می‌گیرد.

پیروزی این دموکراتها در این رقابتها شانس بایدن را تا حد زیادی برای به تصویب رساندن دستور کار قانونی‌اش به سبب اینکه دموکراتها مجلس نمایندگان را نیز کنترل می‌کنند افزایش می‌دهد. در صورتی که یا اوسوف یا وارنوک شکست بخورند دورنمای بن بست قانونی مطرح می‌شود.

فراتر از اهداف قانونگذاری، کنترل دموکراتها بر سنا همچنین به بایدن در شکل دهی به اولین سالهای ریاست جمهوری‌اش با توجه به اینکه نامزدهای معرفی شده برای کابینه و قضات فدرال شامل قضات دادگاه عالی با اکثریتی ساده در سنا تایید می‌شوند کمک خواهد کرد.

همچنین محاکمه‌های مربوط به استیضاح نیز از سوی مجلس سنا اجرا می‌شوند.

رای گیری روز سه شنبه یک گام دیگر به سمت پایان یک فصل انتخاباتی پرتلاطم در آمریکا که شاهد تداوم ادعاهای دونالد ترامپ در خصوص وقوع تقلب و بی نظمی گسترده انتخاباتی بدون سند و مدرک بوده، خواهد بود.

لافلر و پردو هر دو سرنوشت سیاسی خود را به ادعاهای بی اساس ترامپ در خصوص وقوع تخلفات انتخاباتی گره زده‌اند و هر دو نامزد بعد از برگزاری انتخابات سراسری از رافنسپرگر، وزیر امور داخلی جورجیا بدون مطرح کردن سند و مدرک خواستند از بابت "سومدیریت و فقدان شفافیت" استعفا کند.

در آخرین روزهای رقابت انتخاباتی اوسوف، وارنوک و لافلر به تبلیغات پرداخته‌اند در حالی که پردو بعد از تماس پیدا کردن با یک شخص آلوده به کروناویروس در قرنطینه قرار گرفت.

بایدن امروز و یک روز بعد از سفر معاونش هریس به شهر ساوانا در جورجیا، در شهر آتلانتا در کمپین انتخابات شرکت می‌کند. این رئیس جمهور منتخب آمریکا قبل از این در ۱۵ دسامبر در این ایالت در کمپین انتخاباتی شرکت کرده بود.

پیروزی بایدن در ایالت جورجیا، ایالتی که از سال ۱۹۹۲ به نامزد ریاست جمهوری دموکراتها رای نداده، امیدها را برای وارنوک و اوسوف افزایش داده است. این ایالت شاهد سرازیر شدن سیلی از پولهای اهدایی برای هر چهار نامزد و سفرهای اعضای بلند پایه هر دو حزب در هفته‌های اخیر بوده است.

ترامپ که قرار است امشب در دالتون یک تجمع انتخاباتی برگزار کند در حمایتش ازلافلر و پردو بی برنامه عمل کرده است.

او در همان روزی که تماس تلفنی جنجالی را با رافنسپرگر در خصوص کسب آرا برقرار کرده توئیت کرد که دور دوم انتخابات طی روز سه شنبه "غیرقانونی و نامعتبر" است. اما کمی بعد او از جمهوریخواهان خواست برای "رای دادن در روز سه شنبه آماده شوند".

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.