واکنش آمریکا به رد درخواست استرداد آسانژ از سوی انگلیس

به گزارش آناتولی، دادگاه مرکزی کیفری انگلیس حکم کرد که جولیان آسانژ، موسس وبسایت ویکی لیکس را نمی‌توان به خاطر نگرانی از وضعیت روانی وی به آمریکا مسترد کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که این حکم را به چالش می‌کشد و به دنبال تجدیدنظر این حکم در دادگاه عالی لندن است.

مارک ریموندی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: با وجود آنکه از حکم دادگاه انگلیسی به شدت ناراضی هستیم، اما از این بابت هم خرسندیم که آمریکا از پس هر روند حقوقی برآمده است.

وی ادامه داد: دادگاه با وجود آنکه درخواست استرداد ما را رد کرده اما اظهارات آسانژ را درباره پرونده سازی با انگیزه سیاسی علیه خود را نیز رد کرده است. ما به دنبال استرداد آسانژ به آمریکا هستیم.

اگر موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس به آمریکا مسترد شود، با اتهاماتی مبنی بر نقض قانون جاسوسی از جمله هک کامپیوترهای دولتی آمریکا و ۱۷ فقره جرم دیگر مرتبط با این قانون روبروست و احتمالا با ۱۷۵ سال حبس روبرو خواهد شد.

آمریکا،‌ آسانژ را به جاسوسی پس از آن متهم کرد که وبسایت ویکی لیکس صدها هزار مورد پرونده و صفحات اسناد محرمانه دولتی از جمله پرونده‌های محرمانه دیپلماتیک و سوابق نظامی را منتشر کرد.

بسیاری از آنها مربوط به حمله هوایی ۲۰۰۷ ‌آمریکا در عراق است که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی از جمله دو کارمند خبرگزاری رویترز منجر شد.

آسانژ از بیم استرداد به سفار اکوادور در لندن پناه برد و بیش از هفت سال تا ۲۰۱۹ در ساختمان این سفارت بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.