کاهش هزینه وام کمتر از 1 میلیون تومان

سکته ای خفیف در قیمت وام مسکن

کدخبر: ۳۸۳۷۶۶
نفس گرانی وام مسکن در نیمه دی ماه بند آمد و سکته ای کوتاه را رقم زد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته نشان می‌دهد هزینه وام متاهلین 800 هزار تومان ارزانتر شده است.
سکته ای خفیف در قیمت وام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت اوراق تسهیلات مسکن هزار و 300 تومان نسبت به روز یک شنبه کاهش پیدا کرده و به 60 هزار و 700 تومان رسید.


اکوایران بررسی کرد؛ چطور به اندازه پولمان خانه بخریم ؟


 

این اقدام موجب شد  هزینه وام برای مجردها و متاهلین شد  کاهشی خفیف را نسبت به قبل تجربه کند. اما این کاهش، نرخ سود و هزینه نهایی پرداخت شده توسط متقاضیان را دستخوش چه تغییراتی کرده است؟

هزینه وام مسکن

روند افزایشی قیمت وام مسکن از ابتدای هفته گذشته موجب شد تا هزینه اوراق در 14 دی ماه تا سطح 62 هزار تومان بالا بیاید.روز گذشته اما این مبلغ هزار و 300 تومان ارزانتر شد تا روند گرانی  برای نخستین بار در 10 روز گذشته متوقف شود.

 اعتبار هر ورق 500 هزار تومان است و با توجه به سقف وامی که بانک مسکن  معین کرده مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

در نتیجه با وجود آنکه هزینه وام مسکن برای مجردین در نیمه دی ماه نسبت به روز قبل 372 هزار تومان کاهش پیدا کرد اما در نهایت هنوز هم بالاتر از سطح 17 میلیون تومان قرار دارد.

همین اتفاق برای متاهلین نیز رقم خورد و قیمت افت 638 هزار تومانی ثبت کرد اما بازهم قیمت وام مسکن نتوانست از 29 میلیون تومان پایین تر بیاید.

اما این تنها مبلغی نیست که متقاضیان در قبال وام مسکن می پردازند. محاسبات حجم تغییرات کل هزینه پرداختی متقاضیان وام مسکن را به گونه دیگری ترسیم میکند.

اوراق تسه

نرخ سود وام مسکن

هزینه‌ای که متقاضیان وام برای دریافت مبلغی مشخص می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود. بخشی از آن پولی است که در ازای دریافت وام مسکن می پردازند وبخشی دیگر مبلغ دریافتی وام است که در طول 12 سال با نرخ تنزیلی مشخص باز پرداخت می کنند.

با لحاظ این مبلغ دیگر نرخ سود وام مسکن در حد نرخ اسمی 17.5 درصد نخواهد بود.

محاسبات نشان می دهد که نرخ واقعی وام مسکن 20.8 درصد بوده که نسبت به روز یک شنبه کمتر از نیم واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

گرانی پر شتاب وام مسکن در روز های اخیر نرخ سود وام مسکن که در یک هفتهاخیر را  در حد 20 درصد برده بود و روز یک شنبه این نرخ به مرز 21 درصد رسید. اما  با کاهش  قیمت در روز گذشته از مرز  21 درصد کمی فاصله گرفت. 

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز پانزدهم دی ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 177 میلیون و 100 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 329 میلیون تومان برآورد شد.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید