واکنش اتحادیه اروپا به از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصد در ایران/ تلاش دو چندان برای حفظ برجام

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) یک روز پس از آنکه ایران اعلام کرد روند غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم در کشور آغاز شده است، گفت که این اتحادیه تلاش های خود برای حفظ توافق هسته ای با ایران را دو برابر می کند.

وی در ادامه ابراز نگرانی کرد که این اقدامات ایران می تواند برای عدم اشاعه هسته ای پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.

استانو افزود: حفظ توافق هسته ای با ایران به نفع همه است و تمام ۲۸ کشور عضو اتحادیه تلاش هایشان را تقویت خواهند کرد تا اطمینان یابیم که همه طرف ها به تعهداتشان در این توافق تاریخی پایبند هستند.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۵ دی ماه از آغاز فرایند ازسرگیری غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در کشور خبر داد.

اتحادیه اروپا پیشتر مدعی شده بود که این گام ایران خلاف تعهدات هستها ی اش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

علی ربیعی همچنین در واکنش به این ادعاها با بیان اینکه غنی سازی اورانیوم مطابق با بند ۳۶ برجام است، گفت: اتحادیه اروپا به جای صدور بیانیه و اعلام نگرانی نسبت به استفاده ایران از حقوق خود، فکری به حال تعهدات بر زمین مانده اش بکند.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما بر اساس مصوبه پارلمان کشور، غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر گرفتیم و به نحو مقتضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی شده است.

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی  با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است افزود: ۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال ۸۹ بعد از این که سوخت راکتور را به ما نداند ما وارد تولید ۲۰ درصد شدیم و آن را تولید کردیم.

وی موارد مصرف این سوخت را استفاده از آن در راکتور تحقیقاتی تهران عنوان کرد و افزود: اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی است که تولید رادیوداروها  به واسطه آن انجام می‌شود. بیش از یک میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می‌کنند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود ۳ تا ۴ سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در  اختیار داریم. بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.

همچنین سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه  نیز در این ارتباط گفت: تمام روال حقوقی شروع غنی سازی ۲۰ درصد طی شده است. ضمانت اجرایی برجام خود ایران است و هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند ماده ۳۶ این اختیار را به ما می دهد که ایران تعهدات خود را جزیی و کلی متوقف کند از این رو شروع تولید هم بر اساس ان پی تی، هم برجام و هم پادمان جامع قانونی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: کاربرد غنی سازی ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تهران است که سوخت آن همواره از خارج وارد می شد تا سال ۸۸ که درخواست ما برای خرید اجابت نشد و در آن مقطع دستور صادر شد و دانشمندان ما مثل شهید شهریاری آن را ساختند و دیگرانی که همکاری کردند. راکتور تهران مصارف تحقیقاتی دارد و هم تولید رادیوداروها را انجام می‌دهد که نزدیک یک ملیون نفر در ایران نیازمند این رادیوداروها هستند و نیاز تعطیل‌شدنی نیست. بیش از ۴۰۰ کیلو مواد غنی شده ۲۰ درصد تولید کرده بودیم پیش از برجام اما قرار شد که با اجرای برجام تولید آن متوقف شود.

عراقچی ادامه داد: از نظر طرف‌های مقابل سوخت ۲۰ درصد قدم مهمی در تکنولوژی هسته‌ای بود. در عین حال که به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی هنوز برای ۴ الی ۵ سال آینده سوخت نیاز نداریم و سوخت کافی هم داریم و طبق برجام هر وقت سوخت تمام می‌شد دو سال قبلاز  آن اعلام می‌کردیم که یا بخریم یا تولید کنیم.

معاون ظریف با اشاره به تصمیمات ایران برای کاهش تعهدات اظهار کرد: ما درصد غنی سازی را بالا بردیم اما زیر ۵ درصد نگه‌اش داشته بودیم. مجلس شورای اسلامی در قانون اخیر دولت را مکلف کرد که غنی سازی ۲۰ درصد را سریع شروع کنیم و فارغ از اختلاف نظرهایی که ما داشتیم وقتی قانون تصویب شد موظف به اجرای آن هستیم. از امروز این کار انجام شد و روال قانونی آن کامل طی شد و پرسشنامه‌های مربوطه اعلام شد و آژانس به طور روشن روند را دید و از امروز رسما طبق اختیاراتی که پادمان جامع به ما می‌دهد غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کردیم.

عراقچی اظهار کرد: غنی سازی ۲۰ درصد به لحاظ نیاز راکتور تهران انجام می‌شود و بر اساس قانون مجلس مکلف به اجرا هستیم و در بند ۷ مصوبه هم آمده که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد به مجلس اعلام کنیم تا تصمیم متقابل گرفته شود و اگر آنها تعهداتشان را کامل انجام دهند ما آمادگی بازگشت به تعهداتمان را داریم. بر خلاف اینکه در داخل گفته می‌شد روند پیشرفت فعالیت های هسته ای ایران متوقف شده امروز ثابت شد که این طور نیست و در عرض ۱۲ ساعت این روند احیا شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.