دوراهی ترامپ درباره جنگ علیه ایران

 امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا تا زمان خروج ترامپ از کاخ سفید و فشار عربستان و اسرائیل امکان درگیری واشنگتن و تهران وجود دارد گفت: بعید می دانم، مگر اینکه دستوری از جانب ترامپ داده شود تا نیروهای حشدالشعبی را در عراق بمباران کنند. من فکر می کنم این حرکت دیگر اثر گزار نخواهد بود. عربستان و اسراییل در حال تلاشند تا ترامپ قبل از رفتن حرکتی علیه ایران انجام دهد.

ترامپ هم در دوراهی قرار گرفته. هم می خواهد آینده سیاسی اش خراب نشود، چون قصد دارد در دوره بعدی انتخابات شرکت کند و هم در معذوریت افتاده چرا که حدود هشتصد میلیارد دلار از سعودی ها گرفته تا کاری علیه ایران بکند که تا الان به جز تحریم نکرده. اما نمی دانیم در این چند روز باقی مانده چه کاری از دستش بر می آید. او دستور داده تا هواپیمابرها به ایالات متحده برگردند و بعد بمب افکن های بی ۵۲ را آورده. همه اینها برای این است که به نوعی اینها را آرام کند چرا که سعودی و صهیونیستها خیلی به واشنگتن بابت یک اقدام علیه ما فشار می آورند.

از آن سو هم در سالگرد شهادت سردار سلیمانی می گویند ایران چون می خواهد انتقام بگیرد ما می خواهیم برخورد بکنیم. اما در واقع واشنگتن فقط به دنبال راضی کردن تندروها در آمریکا و تل آویو و ریاض است. الان تصمیم دست ترامپ است که می داند که اگر وارد جنگ شود،‌ بدنام می شود و او نمی تواند این بدنامی را به این شکل تحمل کند که آینده سیاسی ای که فکر می کند دارد را به کلی خراب کند. اگر بخواهد ضربه ای به ایران بزند و برود هم ایران نمی پذیرد و انتقامش را خواهد گرفت و مشکلات برای آمریکایی ها در منطقه و دنیا زیاد خواهد شد.

هشدارهای ایران برای جلوگیری از وقوع چنین جنگی است چون همه از آن متضرر خواهند شد. هشدارهای که مقامات ما می دهند برای این است که این ضرر بزرگ واقع نشود. لذا این هشدارها برای این است که ایالات متحده بداند نباید کاری انجام دهد چون ایران تلافی خواهد کرد. 

من بعید می دانم که کاری صورت بگیرد. اما خروج هواپیمابر امریکایی از خلیج فارس مقداری نگرانی را بیشتر می کند. چرا که معمولا هدف های بزرگ را در نزدیکی محل درگیری نگه نمی دارند و آنها را دور می کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.