رئیس سابق اف‌بی‌آی: ترامپ نباید تحت پیگرد قرار بگیرد

به گزارش روزنامه گاردین، جیمز کومی، مدیر سابق اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در کتابش نوشته است: دادستان کل آتی در دولت جو بایدن نباید تحقیقات کیفری علیه دونالد ترامپ به جریان بیندازد. اهمیتی ندارد مسیری که رابرت مولر، رئیس شورای ویژه پیموده تا چه حد متقاعدکننده است یا چقدر مدارک موجود از روابط او با بازیگران فیلم‌های مستهجن و تقلب مالی قدرتمند است.

کومی همچنین نوشته است: گرچه این موارد ممکن است صحیح باشند، اما ماموریت دادستان کل بعدی باید تقویت اعتماد مردم آمریکا باشد.

این اظهارات ممکن است بسیاری از جمله شخص ترامپ را شگفت‌زده کند چرا که جیمز کومی از چهره‌های منتقد ترامپ بوده و اغلب هدف تهدیدها و توهین‌های این رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

او در مه ۲۰۱۷ به دست ترامپ اخراج شده و همین مقدمه‌ای برای انتصاب رابرت مولر به منظور تحقیقات درباره مداخله انتخاباتی روسیه و ارتباطات میان این رئیس جمهور و مسکو را فراهم کرد.

کتاب جدید کومی تحت عنوان "نجات عدالت: حقیقت، شفافیت و حقیقت" دومین کتاب اوست و در ۱۲ ژانویه توزیع می‌شود. یک نسخه از آن به دست روزنامه گاردین رسیده است. اولین کتاب این سیاستمدار ۶۰ ساله در آوریل ۲۰۱۸ تحت عنوان "یک وفاداری بالاتر" به چاپ رسید.

او در کتاب جدیدش قسمت‌هایی از کتاب اولش را مرور می‌کند که درباره فعالیتش روی پرونده‌های مافیایی، رسیدگی به تحقیقاتی مربوط به ایمیل هیلاری کلینتون و مدت زمان کوتاه خدمتش در دوران ترامپ می‌شود و از جمله به امتناع از لغو تحقیقات علیه مایکل فلن، اولین مشاور امنیت ملی ترامپ بر سر ارتباطاتش با روسیه اشاره دارد.  

کومی اعتقاد دارد که مایکل فلن نباید بیش از این تحت پیگرد قرار بگیرد. او همچنین نوشت که تردید دارد که آیا ترامپ باید از سوی جانشینش مورد عفو قرار بگیرد یا خیر. کومی به حکم ۱۹۱۵ دیوان عالی آمریکا اشاره دارد که تصریح می‌کند یک عفو ریاست جمهوری به معنای اعتراف به گناه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.