واکنش‌های جهانی به شورش هواداران ترامپ

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس وقایع امروز و حمله به کنگره آمریکا را شرم‌آور خواند و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که انتقال قدرت در آمریکا با آرامش و منظم صورت گیرد.

ینس استولتنبرگ، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در توئیتی نوشت: ‌"صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود."

همچنین تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: امروز بسیاری با وحشت نظاره گر این واقعیت هستند که قدرت حاکمان عوام فریب که ادعا می‌کنند مدافع جریان ناتوان هستند قانون را نقض که طرف قوی را مهار و ضعیف را حفاظت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات دونالد ترامپ همه ما را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه آلمان هم از ترامپ و طرفدارانش خواست به تصمیم رای‌دهندگان آمریکایی تن دهند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

هایکو ماس در توئیتی افزود: دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می شوند . بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه موضع تند تری را گرفت و  در توئیتی نوشت: خشونت علیه نهادهای آمریکایی حمله جدی به دموکراسی است. من آنها را محکوم می کنم باید به اراده و رای مردم آمریکا احترام گذاشته شود.

نخست وزیر کانادا هم با ابراز نگرانی از وقایع آمریکا خواستار پایان خشونت ها در این کشور شد.

همچنین کارل بلیدت، نخست‌وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپا با انتشار تصویر معترضان در داخل ساختمان کنگره آمریکا نوشت: غارت دموکراسی!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.