رییس قوه قضاییه: راهکار رفع مشکلات خانوادگی دادگاه نیست

آیت الله ابراهیم رئیسی در نشست با نهادهای مردم نهاد حوزه صلح و سازش استان کرمانشاه که ظهر امروز(18 دی) در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه، اظهار کرد: صلح و سازش و حل مسائل اجتماعی با سخن گفتن و گفت و گو توسط خود مردم و جلوگیری از اینکه مسائل اختلافی به دادگاه کشیده شود، اصل مهمی است که باید آن را در جامعه نهادینه کنیم.

 وی با بیان اینکه راهکار رفع مشکلات خانوادگی دادگاه نیست، گفت: براساس آیات قرآن کریم، اساس رابطه در خانواده ها حقوقی نیست و بر پایه عشق ورزی قرار دارد و اگر این اساس به هر دلیلی دچار آسیب شود، راه حل آن حکم دادگاه نیست و باید اطرافیان پا در میان بگذارند و نگذارند این خانواده دچار آسیب شود و در نهایت اگر هیچ راهکاری نبود، آن زمان به دادگاه فکر کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: همچنین اگر در بازار و در حوزه داد و ستد هم اختلافی بین دو نفر پیش آید، باید ریش سفیدان و بزرگان آن صنف ورود کنند و به جای دادگاه، مشکل را با مصالحه و سازش حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل مختلف حقوقی که بین افراد ایجاد می شود با ریش سفیدی و مصالحه قابل حل است.

رئیسی اضافه کرد: در قانون نهادهایی همچون شوراهای حل اختلاف، داوری و میانجیگری پیش بینی شده تا مشکلات را مردم را به وسیله آنها و دیگر سازمانهای مردم نهاد حل کنند و به مراحل اداری در مراجع قضایی نرسد، چراکه ورود هر پرونده به دادگستری هزینه های زیادی را بدنبال دارد.

وی ادامه داد: حتی در مورد مسئله ای همانند قتل هم علیرغم اینکه جرم سنگینی است و جزو گناهان کبیره قرار دارد و غضب الهی و عذاب الیم را برای قاتل به دنبال دارد، اما برای اولیای دم علاوه بر حقی که برای قصاص داده شده، این اختیار را داده که عفو و گذشت کنند و در اینجا هم صلح و سازش می تواند کارآمد باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه گاها وقوع یک قتل، جنایات و قتل های بعدی و بحران هایی همچون تخلیه یک یا چند روستا را در پی دارد، عنوان کرد: در این میان نقش سازمانهای مردم نهاد و شوراهای حل اختلاف برای حل مشکل مهم است.

وی به اجرای سند تحول قضایی در کشور هم اشاره کرد و گفت: در این دوران تحول قضایی یکی از محورهایی که در دستور قوه قضائیه قرار گرفته، صلح و سازش، داوری و میانجیگری و حل اختلافات و رفع خصومت‌ها با کمک مردم به دستگاه قضا و به وسیله خود آنها است.

رئیسی با تاکید بر اینکه نفش مردم، فعالان اجتماعی، آمران به معروف و ناهیان از منکر و مصلحین این است که حرکت خود را در اصلاح ذات البین قرار دهند، عنوان کرد: امیر المومنین علی(ع) حتی در آخرین لحظات عمر پربرکت خود هم تاکید داشتند که اصلاح بین دو نفر از بسیاری نماز و روزه های مستحبی بهتر است، چراکه به حل مسائل اجتماعی و ایجاد آرامش در جامعه کمک می کند.

وی به فعالان حوزه صلح و سازش گفت: افرادی که در حوزه صلح و سازش فعال هستند، باید تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند و از طرف دیگر هم مسئولین و صاحبان تریبون باید برای کاهش آمار جرائم کوشش کنند.

رئیس قوه قضائیه متذکر شد: فرهنگ صلح و سازش و  حل اختلاف و خاتمه دادن به دعاوی و رفع مشکلات خانوادگی و هر مسئله ای که با رضایت شاکی خصوصی پرونده ختم می شود، باید توسط ریش سفیدان و افراد فرهیخته جامعه افزایش و گسترش پیدا کند تا به کاهش ورودی پرونده ها به عدلیه، رضایت خداوند و ائمه اطهار و افزایش امنیت در جامعه منجر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.