الهام علی‌اف، ارمنستان را تهدید کرد

«الهام علی‌اف» رئیس دولت جمهوری آذر‌بایجان روز پنجشنبه در نشستی به سفر «آرا عیوضیان» وزیر امور خارجه ارمنستان به منطقه «قره باغ کوهستانی» واکنش نشان داد. 

به نوشته خبر‌گزاری «اسپوتنیک»، علی‌اف در این خصوص گفت: «به من گفته شد که وزیر خارجه ارمنستان به استپاناکرت (مرکز قره باغ) سفر کرده است. آنجا چه کار می‌کنید؟».

وی در ادامه با لحنی تهدید‌آمیز گفت: «ارمنستان جنگ را فراموش نکند. یادتان باشد که مشت آهنین پابرجاست. این سفر‌ها باید پایان یابد. ما به شما هشدار می‌دهیم که اگر چنین اقدامات تحریک‌کننده‌ای بار دیگر انجام شوند، ارمنستان حتی بیشتر از این پشیمان خواهد شد».

اظهارات علی‌اف در حالی مطرح شده که وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان هم روز سه‌شنبه از سفر وزیر خارجه ارمنستان به این منطقه انتقاد کرده بود و آن را ناقض توافقنامه سه جانبه اخیر بین دو طرف خواند.

«لیلا عبدالله یوا» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز سه شنبه سفر آرا عیوضیان به منطقه قره باغ کوهستانی را «غیرقانونی» خواند و مدعی شد این سفر با بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) مغایرت دارد و به هیچ وجه در چارچوب صلح، امنیت و همکاری در منطقه پس از پایان جنگ نیست.

باکو و ایروان در ۱۰ نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) با توافقی که با پادرمیانی روسیه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونین خاتمه دادند. بر اساس بخشی از این توافق ۱۰ بندی قرار شد نیروهای صلح‌بان روسیه در منطقه مستقر شوند.

در این توافق، که چهارمین توافق آتش‌بس میان دو طرف بود، آمده است جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار و منطقه لاچین را تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض پنج کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. همچنین جمهوری‌ ارمنستان ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می‌کند.

دور جدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم می‌کنند و این درگیری‌ها تا امروز ادامه داشته و جمهوری آذربایجان تأکید کرده است که ارمنستان باید از منطقه قره باغ خارج شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.