دلنوشته فاطمه هاشمی برای پدر

فاطمه هاشمی در مراسم «چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» دلنوشته‌ای را قرائت کرد که متن آن به شرح زیر است:  

و السابقون السابقون اولئک المقربون

در چهارمین زمستان فقدانت در کنار تو و مرادت گرد هم آمده‌ایم به یاد روزهای خوشی که با او بودی و از او می‌گفتی؛ همه حسرت آن روزها را می‌خوردند. از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشتی و خود را شناختی در همسایگی امام قرار گرفتی آنهم به دست سرنوشت.

با او خوشی و ناخوشی را تجربه کردی. در دورانی که از پدر معنوی فرزانه‌ات دور بودی با امید به روزگاری که این همجواری تکرار گردد سعی و کوشش نمودی و همه سختی‌ها و شکنجه‌های خارج از توان را تحمل کردی و دم بر نیاوردی بلکه عاشق وار می‌خواستی ریشه نهال نورس را با همرزمان و همفکران است از آب و گل و به بار در آوری و به بار به بنشانی تا شاخه‌های این درخت تنومند به آسمان برسد و ریشه‌دار گردد تا بتوانی دوباره زیر این آسمان پهناور که برای همه جهانیان جایی دارد در همسایگی معشوقه‌ات قرار بگیری.

باز این همجواری دوام زیادی نداشت و این بار نه مانند گذشته بلکه با تعداد قلیلی راه پر پیچ و خمی را ادامه دادی. هر روز با آدمک‌هایی روبرو شدی که همانند برادران یوسف چاه‌های تهمت و تحریف و دروغ و دشنام را برایت ایجاد کردند و همانند برادران یوسف در مقابلت ایستادند ولی تو سرافراز درآمدی.

آری، سپری شدی در مقابل پیکان‌ها و با تمام انحرافاتی که در جامعه ایران از خط امام دیدی. هر گونه ظلم را به جان خریدی که حافظان تفکر باشی تا جایی که جان خود را بر سر آن دادی و برای بار سوم در کنار امام خانه گرفتی ولی این بار ابدی و بدون هیچ نگرانی و با آرامش و اطمینان کامل.

امروزه حسودان و حسرت به دلان از اینکه یوسف و دردانه امام باز هم در جوار مراد خودش آرمیده تاب و توان از کف داده‌اند. این آتش خشم که به جانشان افتاده هرگز فروکش نخواهد کرد چرا که می‌دانند تو در جهان باقی نیز در همسایگی امام نزد خدای خویش راضی و خشنود زندگی دیگری را آغاز کردی.

هاشمی: سعی  آیت‌الله هاشمی بر حل مشکلات مردم در مسیر توسعه متوازن بود

همچنین محسن هاشمی در مراسم چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: امروز در چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی قرار داریم و همانطور که می‌دانید داغ ایشان همچنان برای دوستداران ایشان باقی است و با بدتر شدن معیشت مردم و شرایط کشور بیش از گذشته جای خالی عقلانیت و تدبیر را حس می‌کنیم.

وی ادامه داد: من تشکر می‌کنم از کسانی که در خصوص رحلت ایشان سخن گفتند و قلم زدند اما من چند جمله کوتاه را براساس مراسم سه‌شنبه در قم که همراه افتتاح سرای فرهنگ و قرآن بود و آیت‌الله مرتضی جوادی عاملی سخنرانی کردند و من هم چند جمله را در درمورد صحبت‌های ایشان عرض می‌کنم.

هاشمی تصریح کرد: آیت‌الله مرتضی جوادی عاملی گفتند آیت‌الله هاشمی در دوران امام(ره) با توجه به سبقه‌ای که با ایشان داشتند و شاگرد مکتبشان بودند از ایشان پیروی زیاد داشتند.

وی افزود: بعد از فوت امام هم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همراهی زیادی داشتند و برای مجتهدی که خودش علم به مسائل دارد و ظرفیت وجودی خودش می‌تواند سیاست را پیش ببرد در این موارد همراهی از پیروی بسیار سخت‌تر است، اما برای حفظ نظام این همراهی را با صبوری انجام دادند و به خاطر مصلحت جامعه طوری عمل کردند که آسیبی برای انقلاب ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: می‌دانیم دکترین هاشمی دکترین صلح و توسعه بود. ایشان اهمیت زیادی برای تامین رفاه مردم قائل بودند و سعی‌شان بر این بود که در این مسیر توسعه متوازن حتی توسعه پایدار، مشکلات مردم حل شود. 

هاشمی در همین راستا گفت: ایشان معتقد بود ما باید طوری عمل کنیم که برای خفظ ارزش‌ها، فشاربر مردم واقع نشود و با میانه‌روی پیش برویم که کمترین فشار برای مردم ایجاد شود و بتوانیم تمام ارزش‌ها را در مسیر خود داشته باشیم. 

وی ادامه داد: در خصوص دوقطبی‌سازی‌ها مخصوصا دوقطبی سازی میان جمهوریت و اسلامیت نظر آیت الله هاشمی مهم است؛ ایشان معتقد بود دوقطبی سازی  به مردم آسیب می‌رساند و سرمایه‌های مردم را از بین می‌برد.

رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت: اینگونه مباحث جزو مواردی است که اصولاً باعث افراطی شدن فضا و ریزش در انقلاب می‌شود و این موضوع برای جامعه خسارت آور است. آقای هاشمی همواره می‌گفتند نباید اهداف انقلاب را به گونه ‌ای پیش ببریم که به معیشت مردم و مشیت و آینده کشور آسیب وارد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.