نوش‌آبادی: غنی‌سازی ۲۰ درصد در چارچوب NPT انجام شده است

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علی محمدی (فردو) اظهار کرد: دولت در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و مقابله با فشارهای آمریکا غنی‌سازی ۲۰ درصد را اجرا کرد چون این طرح به قانون تبدیل شده و دولت موظف به شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد است.

وی توضیح داد: غنی‌سازی ۲۰ درصد مغایرت با معاهده و مفاد برجام ندارد مضاف بر این‌که NPT مجاز به اجازه غنی‌سازی ۲۰ درصد را به کشورهای عضو می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که پیام این اقدام ایران آن است که بیشتر از این نمی‌توانیم منتظر باشیم که طرف‌های مقابل فرصت‌سوزی کنند، صبر جمهوری اسلامی ایران اندازه‌ای دارد و اگر طرف‌های دیگر نمی‌خواهند به برجام به عنوان یک معاهده و توافق‌نامه بین‌المللی عمل کنند طبیعی است که ایران نیز نمی‌تواند بیشتر از این خودش را هزینه کرده و یک طرفه تعهدات‌اش را اجرایی کند.  

نوش‌آبادی تاکید کرد: جمهوری اسلامی با این حرکت این پیام را به دنیا داد که از حقوق خود صرفه‌نظر نمی‌کند و در عین حال نیز به موافقت‌نامه بین‌المللی برجام پایبند است. هرزمان طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کنند ما هم به تعهدات‌مان به طور کامل عمل خواهیم کرد البته که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که در بین کشورهای عضو برجام صد درصد تعهدات‌اش را اجرایی کرد این بدعهدی آمریکا و فرصت سوزی اروپایی‌ها بود که کار را به اینجا رساند، لذا باز هم تاکید دارم که این اتفاق در چارچوب NPT انجام شده که به کشورهای عضو اجازه غنی‌سازی ۲۰ درصد را می‌دهد.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم در برجام یک طرفه بمانیم دیگران هم باید به تعهدات‌شان عمل کنند البته که در این بین رسانه‌های خارجی و بوق‌های تبلیغاتی استکبار دوباره شروع کرده به طرح حرف‌هایی که هیچ اساس و پایه‌ای ندارد مبنی بر این‌که ایران به سمت ساخت سلاح و بمب هسته‌ای رفته حرف‌هایی که در طول چند سال اخیر زنده‌اند و بارها ایران گفته که به هیچ وجه به طرف تولید سلاح هسته‌ای گام برنمی‌دارد. فعالیت‌های ما در چارچوب اهداف صلح‌آمیز است.

رییس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: غنی‌سازی ۲۰ درصد و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای کارهای پژوهشی و علمی است. ما نیازمند غنی‌سازی هستیم وقتی نتوانستیم از منافع برجام برخوردار شویم پس باید براساس منافع خودمان تصمیم‌گیری کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.