واکنش تریبون های نماز جمعه به حمله هواداران ترامپ به کنگره /امام جمعه رشت: امروز آمریکا نزد ملت ها آبرویی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران گفت: لازم می دانم در آغاز سخن در ایام یکمین سالگرد دو حادثه تلخ و جانکاه، خاطره تعلم بار و جانفرسای عروج ملکوتی سید الشهدای محور مقاومت سردار سرافراز عالم اسلام حاج قاسم سلیمانی «قدس الله نفسه زکیه» و شهادت جمعی از هموطنان عزیز و جمعی از نخبگان علمی و جوانان برومند ایران اسلامی در حادثه هواپیمای اوکراینی که داغ سنگینی بر دل های ملت عزیز ایران نهاد و غم و اندوه بزرگی برای خانواده‌های سوگوار و عزادار بود را گرامی دارم. پدران، مادران، برادران و خواهران و فرزندان این شهدای عالیقدر، لحظات تلخ و جانکاهی را در فراق عزیزان خویش گذرانده و می‌گذرانند و سبزپوشان اقتدار آفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امنیت و اقتدار و جایگاه ویژه ملت عزیز ایران و ملت‌های منطقه مرهون فداکاری و ایثار این دلاور مردان است در کنار این خانواده های سوگوار سوختند و می سوزند و خود را برای دفاع از ملت عزیز ایران و خانواده ‌های معزز شهدا در عالی‌ترین از نقطه اقتدار قرار داده و قرار می دهند و جان پاک خویش را در طبق اخلاص نهاده اند. امیدوارم در پرتو عنایات خداوند سبحان، ملت بزرگ ایران با سرافرازی و عظمت بر همه مشکلات چیره گردد.

بخش هایی از اظهارات امام جمعه تهران را بخوانید؛

*روز ۱۹ دی ماه، روز حرکت عزت آفرین مردم شریف قم، شهر اجتهاد و شهادت، شهر قیام و اقدام را گرامی می دارم. امیدوارم درسی که مردم شریف قم برای ملت ایران و ملت اسلام داشتند و آن درس، پیوند استوار با آموزه های وحیانی با دین و فقاهت و مرجعیت و ایستادگی در برابر زیاده‌ خواهی زیاده‌خواهان جهان بود، همچنان مشعل پرفروغی فراروی ملت عزیز ایران و امت اسلام باشد.

*حضرت آیت ‌الله مصباح شخصیتی که این ‌روزها حوزه علمیه قم و جامعه اسلامی در سوگ ارتحال او اندوهگین است، نماد حیات عقلانی و حیات علمی بود. او تلاش می کرد اولاً به دانش و معرفت دست پیدا کند، ثانیاً در راهی که علم ارائه می کند، گام بردارد. ثالثاً در مسیر ارتقاء سطح دانش و معرفت به ویژه دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه و نسل جوان گام بردارد. او به راستی این سخن وجود مبارک امام باقر علیه السلام را که زرارة بن اعین نقل می‌کند می گوید سئلت ابا جعفر باقر علیه السلام مَا حَقُّ اللَّهِ عَلَی الْعِبَادِ؟ حق خدا بر بندگان چیست؟ امام علیه السلام می فرمایند «أن یَقُولُوا ما یَعلَمُونَ، و یَقِفُوا عِندَ ما لا یَعلَمُونَ» آنچه را که می دانند بر زبان برانند و آنجا که نمیدانند سکوت کنند. او عمرش را در این راه سپری کرد و در ارتقاء سطح علمی و معرفتی جامعه گام برداشت و دغدغه حوزه ی عقیده و اندیشه دینی ملت ها و ملت عزیز ما را داشت «الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ» این رکن اول.

*امروز دنیای اسلام نماد استقامت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های استکبار و آمریکاست و این ایستادگی است که ما را در این جایگاه قرار می‌دهد که شاهد رویارویی آمریکا با بحران های جدی در عرصه های گوناگون اجتماعی و سیاسی و اقتصادی باشیم. کسری بودجه شکننده، تبعیض نژادی، شکاف‌های اجتماعی، نافرمانی شخص اول کشور از نهادهای ملی و حاکمیتی، چراغ سبز رئیس‌جمهور به کسانی که کنگره آمریکا را می‌خواهند اشغال کنند. این‌ها افول دموکراسی است، افول ارزشهای اخلاقی است. بدون تردید استقامت ملت ها و ملت‌ های منطقه، استقامت نظام جمهوری اسلامی در رویارویی غرب با اینگونه بحران ها نقش کلیدی و تعیین کننده داشته است. 

*حرکت در مسیر قدرت، خلق قدرت اینکه می‌بینید رهبری معظم تاکید دارند بر اقتدار دفاعی نظام برای آن است که اگر امنیت یک ملت، امنیت منطقه تامین نشود، راه برای پیشرفت و توسعه هموار نخواهد شد. در بیانات امروز اشاره فرمودند بی‌ثباتی کشورهای منطقه در دستور کار غرب است، داعش خلق شد برای بی ثباتی در عراق، بی‌ثباتی در سوریه، بی ثباتی در لبنان، بی ثباتی در دنیای اسلام و ایران، تا در سایه بی ثباتی از اقتدار ملت ها کاسته شود. ملت های ضعیف تحت سلطه استکبار می میرند، حیات خودشان را از دست می دهند. اقتدار راه را برای دستیابی به قله های برتر از حیات هموار می‌کند.

*شما در همین بیماری کووید ۱۹ مشاهده می کنید قدم ها را اگر عالمانه برداریم، باثبات برداریم، می‌توانیم بر مشکلات چیره بشویم، مشکلات اقتصادی در سایه سلوک علمی و استقامت و ایستادگی در صراط مستقیم حل خواهد شد. امیدوارم این مسیر را با الهام از شهدای عالیقدر، شهدای بزرگ، با استقامت بپیماییم که ملت عزیز عراق در حضور پر افتخار خویش در سالگرد شهادت دو شخصیت برجسته عراق و ایران، وفاداری خودش را به راه شهدا به نمایش گذارد.

قیام ۱۹ دی نقطه عطف پیروزی انقلاب اسلامی بود

همچنین بنا به گزارش ایسنا، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ دی شیراز، با گرامیداشت یاد قیام مردم قم، آن را به نوعی نقطه آغاز انقلاب برشمرد و تاکید کرد که امروز و بعد از ۴۳ سال، علیرغم تمام دشواریها و سختی‌ها و مشکلات، مردم ایران، پای نظام و انقلابشان استوار ایستاده‌اند و این نهضت را ادامه داده‌اند.

او با اشاره به نقش مردم فارس در نهضت اسلامی و با بیان اینکه شهرهای شیراز، کازرون و جهرم، همگام با دیگر نقاط ایران در آن روزها حکومت نظامی را تجربه کرد، بر لزوم تداوم راه تا نهایی شدن نهضت اسلامی تاکید کرد.

آیت‌الله دژکام با گرامیداشت یاد شهدا به‌ویژه سردار شهید سلیمانی و دانشمند شهید فخری‌زاده و پاسداشت یاد آیت‌الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد که شهدا کار خود را در این نهضت انجام داده‌اند و ادامه کار، وظیفه ما است باید آن را به خوبی انجام دهیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه آمریکا و اروپا بر سرعهدشان در برجام نماندند، حرکت مجلس را در واکنش به بدعهدی طرفهای برجام ارزشمند توصیف و عنی سازی ۲۰ درصدی را اقدامی مناسب ارزیابی کرد و گفت: طرف‌های قرارداد ما در برجام به قول خود وفا نکردند و ما نیز خود را ملزم به ادامه آن نمیدانیم.

نماینده مقام معظم رهبری با بیان اینکه همه باید به همان میزان که نسبت به مسائل ملی و بین‌المللی حساسیت داریم، نسبت به مسائل شهر و استان هم حساس باشیم، تاکید کرد که حق مردم را نمی‌توان ایثار کرد و مدیران در رده‌های مختلف باید در هر شرایطی پای کار باشند.

امروز آمریکا به سراشیبی رسیده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه خرم‌آباد که امروز ۱۹ دی‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: ۹ تا ۱۹ دی به‌عنوان دهه بصیرت نام‌گذاری شده است و ۱۹ دی روز قیام مردم قم علیه رژیم شاهنشاهی و افراد دین زدا و اسلام زدایی بود که تلاش داشتند معیارهای اشرافی گری و طاغوتی را بر جامعه حاکم کنند.

وی تصریح کرد: حرکت ۱۹ دی مردم قم که در راستای انقلاب و حرکت ۱۵ خرداد بود و منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ شد همیشه در خاطره ما باقی است. ما برای سرافرازی و سربلندی پرچم اسلام، انقلاب کردیم و جمهوری اسلامی به معنای خدمت به همه است بنابراین حاکمان ما باید افرادی باشند که پایبندترین و ملزم‌ترین‌ها به شرح مقدس و دین اسلام هستند.

شاهرخی اضافه کرد: ممکن است افرادی باشند و بخواهند در این مسیر تغییر ایجاد کنند اما تا جان در بدن داریم محکم می‌ایستیم و از انقلاب پاسداری خواهیم کرد. راه شهید سلیمانی این است که بیرون از مرزها بجنگیم، نباید غفلت کنیم تا دشمن مانند صدام وارد کشور شود و بعد دفاع کنیم بنابراین موظف هستیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که خارج مرزها از کشور دفاع شود و طبیعی است در این مسیر از دوستان خود هم حمایت خواهیم کرد.

شاهرخی عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی به رفع تحریم موکول نشده است اما در پاسداری از انقلاب اسلامی و از زبان مردم می‌گوییم که تحریم‌ها بایستی متوقف شود. اصرار نداریم آمریکا به برجام برگردد، بازگشت آمریکا به برجام و رفع نشدن تحریم‌ها، به ضرر ما است چراکه خواهند گفت آمریکا به برجام عمل کرده است و در قرارداد حضور دارد اما در اصل هیچ چیز عاید مردم نمی‌شود.

شاهرخی خاطرنشان کرد: امروز آمریکا بین کشورها جنگ‌افروزی می‌کند، اسلحه می‌فروشد و ثروت ملت‌ها را با زور و تزویر جمع‌آوری می‌کند اما به سراشیبی رسیده است و مردم آن با حمله به کنگره، یک فضاحت تاریخی ایجاد کردند که این‌ها برای ما آموزنده است تا بدانیم راه نجات جامعه تقوا است.

وی با بیان اینکه بین تقوا و گشایش اقتصادی رابطه مستقیم وجود دارد ادامه داد: جامعه‌ای با عدالت اجتماعی، قضایی و فرصت‌های شغلی برابر، بدون تبعیض، با شهروندان باتقوا، متعهد و دانا، مدیریت‌های جهانی با تدبیر و کار مضاعف، محل نزول برکات است.

امروز آمریکا نزد ملت ها آبرویی ندارد

آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های نماز جمعه شهر رشت که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی در مقابل تحریم های آمریکا و ادامه فعالیت های هسته ای، اظهار کرد: این اقدام در راستای ترور شهید فخری زاده اتفاق افتاده و باید بعد از خروج آمریکا از برجام چنین می کردیم.

بنا به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فناوری رسیدن به سوخت هسته ای با غنای ۲۰ درصد را دارد، تصریح کرد: دشمن نمی خواهد ملت ایران از مواهب انرژی هسته ای بهره مند باشد لذا باید اهمیت استفاده از انرژی هسته ای برای مردم تبیین شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان، ضررهای برجام را بیشتر از منافع آن دانست و گفت: علیرغم اینکه طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود در برجام پایبند نبود، جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات خود حسن رفتار نشان داد که در نهایت آسیب های زیادی را متوجه اقتصاد کشور کرد.

وی حوادث پیش آمده به دنبال انتخابات اخیر آمریکا را نشان دهنده پوشالی بودن هیمنه آمریکا و دموکراسی غربی دانست و یادآور شد: مقاومت و ایستادگی ملت بصیر و آگاه ایران در برابر آمریکای جنایتکار مایه عزت و سربلندی ما در جهان شده و در مقابل، دلباختگان غرب سرافکنده هستند.

آیت الله فلاحتی، با بیان اینکه امروز آمریکا نزد ملت های جهان آبرویی ندارد، خاطرنشان کرد: سردمداران آمریکا قدرت اداره کشور خود را ندارند، اما می خواهند دنیا را مدیریت کند.

وی با اشاره به کشته شدن یک کارمند زن سیاست خارجه در حوادث روز گذشته سنای آمریکا، یادآور شد: به اذعان اندیشمندان و سیاستمداران غربی باید به دنیای پسا آمریکا فکر کنیم لذا عده ای در داخل که هنور دل در گرو غرب دارند باید به خود بیایند و ظرفیت های داخلی را ببینند و به دنبال شکوفا کردن توانمندی های کشور برآیند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.