هیأتی آمریکایی عازم مغرب می‌شود

رسانه‌های مغربی، امروز (شنبه)، خبر دادند که هیأتی آمریکایی به ریاست «دیوید شنکر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، روز یکشنبه آتی، وارد مغرب خواهد شد.

«روسیا الیوم» به نقل از وبگاه «هسبریس» گزارش داد که افزون بر دیوید شنکر، هیأت یادشده را «آدام سیث بویلر» مدیرکل شرکت توسعه بین‌الملل آمریکا و رئیس اجرایی ابتکار موسوم به «شکوفایی آفریقا» و همچنین «دیوید فیشر» سفیر آمریکا در رباط همراهی خواهند کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا، پیشتر، برای ورود به بازارهای قاهره آفریقا، از ابتکاری تحت عنوان «شکوفایی آفریقا» خبر داده بود که هدف از آن رقابت با فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و اروپا در شراکت اقتصادی با کشورهای قاره آفریفا بود.

طبق این گزارش، قرار است هیأت آمریکایی در راستای افتتاح کنسولگری آمریکا در صحرای غربی، وارد شهر «داخله» (غرب صحرای غربی) شود.

وبگاه هسبریس به نقل برخی منابع در این خصوص نوشت که در راستای اقدامی به منظور بخشیدن بُعدی اقتصادی-قاره‌ای به کنسولگری آمریکا در این منطقه و به منظور تسهیل ورود سرمایه‌گذاران آمریکایی به مناطق جنوبی، دفتری برای ابتکار شکوفایی آفریقا در ساختمان کنسولگری ایجاد خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا، پیشتر، در پیامی توئیتری ضمن اشاره به عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی، گفته بود که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این باره نوشته بود: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

صحرای غربی، منطقه‌ای مورد مناقشه میان دولت مغرب و جبهه «پولیساریو» است. پولیساریو  یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است که در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.