متمم بیست‌وپنجم علیه رئیس جمهور به جریان می‌افتد؟

اکونومیست درباره آینده ترامپ می نویسد؛ محتمل‌ترین نتیجه این است که دونالد ترامپ تا پایان دوره مسئولیت خود در این سمت باقی بماند و فرماندهی زرادخانه هسته‌ای آمریکا را دست خواهد داشت.

این یادداشت استدلال می‌کند اگر چه با شرایط پیش‌آمده دونالد ترامپ شایسته برکنار شدن است، اما به لحاظ عملی این کار برای کسانی که قدرت چنین کاری را دارند امکان‌پذیر نیست.

متمم جنجالی فعال می شود؟

به طور معمول، فعال‌سازی متمم بیست و پنجم مستلزم آن است که معاون رئیس جمهور با اکثریت اعضای کابینه همکاری کند. با این حال در شرایطی که دو عضو کابینه به همراه تعدادی از کارمندان کاخ سفید پیش از این به نشانه اعتراض استعفا داده‌اند، این امر بعید به نظر می‌رسد. برخی از اعضای کابینه هم که برای فعالیت به طور رسمی در دولت نیاز به تائید سنا را دارند، تاکنون موفق به کسب رای سنا نشده‌اند و بنابراین مشخص نیست که در صورت موافقت کابینه به لحاظ قانونی اجازه امضای چنین تصمیمی را خواهند داشت یا نه؛ که احتمالاً چنین اختیاری را نخواهند داشت.

ضمن آن‌که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور در هنگام سخنرانی در کنگره پس از شورش در پایتخت، اگر چه رفتار معترضین را به شدت محکوم کرد، اما در مورد مردی که آن‌ها را به چنین کاری تحریک کرد، چیزی نگفت. بسیار مایه تعحب خواهد بود اگر مایک پنس ناگهان تصمیم بگیرد در این مرحله از خود رویکرد خیرخواهانه‌ای نشان دهد. احتمالا  او بی‌عملی خود را با این استدلال که حذف ترامپ باعث می‌شود جمعیت بیش‌تری را برای خشونت‌ورزی به واشنگتن دعوت کند، بهانه کند. او احتمالاً محاسبه می‌کند و یا امیدوار است که خساراتی که رئیس‌جمهور می‌تواند در مدت دو هفته‌ای که بر سر کار است داشته باشد کم‌تر از خطر برکناری‌اش باشد؛ خصوصاً که به نظر می‌رسد نیروهای مسلح پس از بیانیه ده وزیر دفاع سابق ایالات متحده، از دستورات غیرقانونی او سرپیچی کنند.

متن کامل این یادداشت را با تیتر «فرجام ترامپ؛ استیضاح، برکناری یا ...؟» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.