دو طرف در این دیدار آماده سازی شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق و ارائه پشتیبانی کامل از کمیسیون عالی مستقل انتخابات برای انجام وظیفه خود و موفقیت فرآیند انتخابات را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است: الحلبوسی تاکید کرد که پارلمان عراق به تکمیل قوانین و مصوبه‌های لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام از جمله اصلاح قانون دادگاه عالی فدرال ادامه خواهد داد.

رئیس پارلمان و نخست وزیر عراق همچنین در رابطه با بودجه فدرال سال مالی ۲۰۲۱ گفتگو کرده و ابر همیت ادامه همکاری میان قوای مجریه و مقننه برای مقابله با چالش‌های پیش روی این کشور و پشت سر گذاشتن بحران‌های کنونی را تاکید کردند.

از سوی دیگر، حسین الهنداوی، مشاور نخست وزیر عراق در امور انتخابات اعلام کرد که پارلمان مهلت سه ماهه‌ای دارد تا تصمیمی را برای انحلال خود اتخاذ کند تا بدین ترتیب، برگزاری انتخابات در موعد تعیین شده آن در ششم ژوئن آتی تضمین شود.

او افزود: دو راه برای انحلال پارلمان وجود دارد، نخستین از طریق این است که دو سوم اعضا درخواستی را برای رای گیری درمورد انحلال پارلمان ارائه دهند، به این شرط که این درخواست امضای بیش از ۱۶۳ نماینده را داشته باشد، راه دوم درخواست نخست وزیر یا رئیس جمهور برای انحلال پارلمان است.

الهنداوی درمورد امکان اصلاح قانون انتخابات گفت: هیچ درخواست رسمی در پارلمان برای اصلاح این قانون ارائه نشده است.

مشاور امور انتخاباتی نخست وزیر عراق اعلام کرد که دولت عراق درخواستی را به شورای امنیت ارائه داد هو در آن خواهان نظارت بین المللی بر انتخابات شده است.

رئیس جمهور عراق و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق نیز پیشتر بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام آینده با بالاترین میزان شفافیت و سلامت و هماهنگی سازمان ملل با کمیسیون انتخابات عراق در زمینه نظارتی تاکید کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.