پرونده جنجالی جدایی بحرین از ایران در تلویزیون

یازدهمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «استان چهاردهم» به کارگردانی محسن کریمیان روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «استان چهاردهم» روایتی تاریخی از بحرین در زمان پهلوی است که با نام استان چهاردهم شناخته می‌شده است اما با رخ دادن اتفاقاتی، این منطقه از ایران جدا شده و کشور بحرین تشکیل می‌شود. این فیلم مستند روایت چگونگی جدایی بحرین از ایران را به تصویر کشیده است.

جدایی بحرین از ایران همواره جزء موضوعات مناقشه برانگیز تاریخ معاصر بوده است، عده‌ای خاندان پهلوی را به دلیل تن دادن به این جدایی خیانتکار می‌دانند و عده‌ای دیگر این موضوع را مسئله‌ای کم اهمیت جلوه می‌دهند.

مستند استان چهاردهم در چهاردهمین جشنواره عمار نیز حضور داشت و توانست فانوس بهترین فیلم در بخش حافظه ملی را کسب کند. این اثر در جدیدترین قسمت از برنامه «به اضافه مستند» برای اولین بار در تلویزیون به نمایش درآمده و موضوع جنجالی جدایی بحرین از ایران را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور مجید تفرشی، تاریخ‌پژوه و شاهین زینعلی، پژوهشگر برگزار می‌شود. این قسمت از برنامه «به اضافه مستند» روز سه‌شنبه ۲۳ دی ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۴ دی ساعت ۹ و جمعه ۲۶ دی ساعت ۱۴ است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده داخلی و خارجی در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای امین قدمی، کارگردانی محسن کریمیان و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس با آیتم‌های مختلف سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.