نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از23 دی‌ماه آغاز هر دهه

برگزاری نمایشگاه دائمی بنیاد مستضعفان در کشورهای خلیج‌فارس / بررسی طرح خط لوله انتقال گاز ایران به هند

کدخبر: ۳۸۵۴۱۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۲3دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: 10 هزار تن کشمش به شوروی فروخته شد
برگزاری نمایشگاه دائمی بنیاد مستضعفان در کشورهای خلیج‌فارس /  بررسی طرح خط لوله انتقال گاز ایران به هند

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 دی 1350؛ 10 هزار تن کشمش به شوروی فروخته شد

بازار کالاهای صادراتی که به علت تعطیلات سال نو مسیحی نزدیک چهار هفته راکد شده بود از اواسط این هفته با فروش مقدار معتنابهی کشمش به شوروی سکوت و انتظار می‌رود که ظرف یکی، دو هفته آینده معاملات کالاهای صادراتی کم‌کم شکل و رونق بگیرد.

مقدار کشمشی که ظرف هفته جاری با روس‌ها معامله شد نزدیک به 10 هزار تن می‌باشد که با قیمت‌های مطلوبی به فروش رسیده است.

قیمت‌ها هر تن 228 تا 229 دلار تحویل جلفا است. معاملات قبلی کشمش صادراتی به این کشور زیر 220 دلار برای هر تن بوده است.

رونق بازار خشکبار با صدور 1700 تن برگه به شوروی و همچنین مذاکره برای فروش یک‌هزار تن دیگر از این کالا با قیمت هر تن 410 تا 415 دلار گرمی خاصی داشت.

23 دی 1370؛ برگزاری نمایشگاه دائمی بنیاد مستضعفان در کشورهای خلیج‌فارس

به منظور راهیابی به بازارهای جدید اقتصادی، در آینده نزدیک در تمامی کشورهای حوزه خلیج‌فارس یک نمایشگاه دائمی عرضه محصولات واحدهای تولیدی تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان ایجاد می‌شود.

در راستای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی طی سال جاری تاکنون به ارزش 25 میلیون دلار تولیدات واحدهای صنعتی بنیاد مستضعفیان و جانبازان به کشورهای خارج صادر شده است.

23 دی 1380؛ بررسی طرح مهم خط لوله انتقال گاز ایران به هند

یک روزنامه هندی سفر هفته آینده «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران به دهلی نو را مورد توجه قرار داد و نوشت: این دیدار نیروی تازه‌ای به طرح خط لوله گاز ایران به هند خواهد داد.

روزنامه «تایمز اوایندیا» نوشت: در کنفرانس دور حوزه نفت و گاز هند که روز پانزدهم ژانویه (25 دی) در دهلی نو آغاز به کار می‌کند، نمایندگان شرکت‌های عمده انرژی جهان درباره تاثیرات منطقه‌ای و جهانی رفع محدودیت‌ها از بخش‌های نفتی هند به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.

ایران و هند اکنون منتظر آن هستند تا در بهار آینده نتیجه بررسی‌های اقتصادی مطالعات مربوط به خط لوله گاز از طریق زمین و خط لوله گاز از راه دریا مورد بررسی قرار دهند.

به گفته کارشناسان تقاضا برای گاز در هند اکنون روزانه یکصد میلیون متر مکعب است که هم اینک 64 درصد کسر دارد.این تقاضا در سال 2002 میلادی به روزانه 150 میلیون مترمکعب و تا سال 2012 میلادی به روزانه 300 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

 

  • اطلاعات23  دی 1350
  • اطلاعات23  دی 1370
  • اطلاعات23  دی 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید