گفتگوی «اقتصادنیوز» با دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو؛

اما و اگرهای رشد 50 درصدی تولید خودرو

کدخبر: ۳۸۳۲۵۷
رسیدن به رشد 50 درصدی خودرو در کشور در حالی پیش بینی شده است که به گفته فعالان اقتصادی بسیاری از الزامات تحقق این هدف در کشور فراهم نیست و برای رسیدن به این جهش باید بیش از همه زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کرد.
اما و اگرهای رشد 50 درصدی تولید خودرو

به گزارش اقتصادنیوز، ​بحث پیش بینی افزایش 50 درصدی تولید خودروسازان در کنار برنامه های جهش تولید این روزها به عنوان یکی از شروط اصلی مجوز افزایش قیمت خودرو اعلام شده، شرطی که بسیاری از آن به عنوان سنگ بزرگی یاد می کنند که علامت نزدن است.

خودروسازان در حالی با این پیش شرط روبرو شده اند که با توجه به خروج بسیاری از شرکای خودروسازان در پایین ترین توان خود در حال فعالیت هستند و ظرفیت تولید خودروسازان به پایین ترین سطح خود در دو سال اخیر رسیده است.

اگر چه تولید خودرو در کشور ظرفیت بیش از ۲ میلیون دستگاه در سال را دارد، اما با توجه به تحریم‌های داخلی و خارجی درحال حاضر رسیدن به این ظرفیت دور از ذهن است. با این حال سیاست‌گذاران بدون توجه به شرایطی که خود برای خودروساز ایجاد کرده و همچنین نادیده گرفتن حاشیه‌های تحریم، با فشار به خودروساز خواهان رسیدن به برنامه تولیدی است که آن را به شرکت‌های خودروساز ابلاغ می‌کند.

رسیدن به رشد 50 درصدی خودرو در کشور در حالی پیش بینی شده است که به گفته فعالان اقتصادی بسیاری از الزامات تحقق این هدف در کشور فراهم نیست و برای رسیدن به این جهش باید بیش از همه زیرساخت های مورد نیاز را فراهم کرد. زیر ساختی که اولین جبهه آن به صنعت قطعه سازی باز می گردد؛ سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا صنعت قطعه سازی کشور در صورت فراهم شدن زیر ساخت های می تواند قطعه مورد نیاز خودروسازان را تامین کند.

قطعه سازان آماده تولید قطعات 3 میلیون دستگاه خودرو

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با «اقتصادنیوز» در   خصوص اینکه آیا صنعت قطعه سازی ما توانایی تامین نیاز خودروسازان را دارد می گوید: افزایش ظرفیت صنعت قطعه سازی برمبنای هدف گذاری ها تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو ایجاد شده و در حال حاضر قطعه سازان از آمادگی کامل برای تولید قطعات مورد نیاز سه میلیون دستگاه برخوردار هستند.

مازیاربیگلو2

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در خصوص اینکه در حال حاضر صنعت قطعه سازی از چه میزان ظرفیت برای تولید قطعه بهره می برد عنوان کرد: صنعت قطعه سازی در حال حاضر با مشکل کمبود نقدینگی روبرو است با این حال امکان تامین قطعه برای یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که همین تعداد نیز برابر با ظرفیتی است که برای سال آینده صنعت خودرو در نظر گرفته شده با این شرایط در این خصوص مشکلی برای تامین قطعه وجود ندارد.

چالش های صنعت قطعه سازی

هرچند با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو صنعت قطعه سازی در شرایط مناسبی برای تامین قطعه خودروسازان قرار دارد با این حال این صنعت با مشکلاتی نیز روبرو است. در این خصوص بیگلو نابسامانی بازار ارزی را عمده ترین مشکل صنعت قطعه سازی اعلام کرد و افزود: تعداد بسیاری از ثبت سفارشات، تامین ارز و مواد اولیه به موقع انجام نشده و همین امر کاهش حجم تولید در مقایسه با ظرفیت خطوط قطعه سازی را به دنبال داشته که در صورت رفع این موانع می توان با سرعت بیشتری رشد را تجربه کرد.

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، بانک مرکزی در حال حاضر به شدت با مشکل تامین ارز روبرو است و ساز وکارهایی هم که تاکنون در نظر گرفته شده نتوانسته در این زمینه جوابگو باشد، چرا که برخی از مواد اولیه ما از خارج از کشور تامین می شود و چالش ارزی تامین این مواد را با مشکل روبرو می کند.

مبحث بعدی به مقبوله تحریم بر می گردد در این خصوص بیگلو با اشاره به اینکه صنعت ما در کنار تحریم های خارجی با تحریم های داخلی هم روبرو هستیم عنوان کرد: در حال حاضر قطعه سازان با مشکل نقدینگی بسیاری روبرو هستند و تامین به موقع نقدینگی می تواند بخشی از مشکلات این صنعت را برطرف کند در این خصوص وعده های به قطعه سازان داده شد که اجرایی نشد و آنچه مسلم است اجرایی کردن این وعده ها می توانست بخشی از مشکلات قطعه سازان را برطرف کند این مشکلات تدابیری نیاز دارند که باید برای آنها راه چاره ای اندیشید.

وی در ادامه درباره میزان مطالبات قطعه سازان نیز عنوان کرد: هم اکنون صنعت قطعه مطالبات ۱۲۰ و ۱۵۰روزه دارد که میانگین ۱۵۰ روز است که میزان آن با احتساب اصلاح قراردادهای انجام شده به ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما مشکل اینست که پرداخت ۱۲۰روزه مطالبات نیز پاسخگو نخواهد بود زیرا خرید تمام اولیه به صورت نقدی انجام می شود در حالی که در گذشته امکان گشایش ال سی ۴ ماهه برای خرید وجود داشت اما این پرداخت هم اکنون نقدی شده که این روند در کنار افزایش تیراژ تولید و نحوه فعلی پرداخت مطالبات فشار مضاعفی به قطعه سازان وارد کرده است.

 

  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید