«اقتصادنیوز» بررسی کرد؛

روایت 5 متغیر کرونایی از وضعیت درمان + نمودار

کدخبر: ۳۸۵۹۰۵
بررسی رشد روزانه 5 متغیر کرونایی در کشور نشان از پایداری آمار ابتلای کرونا و رشد سرعت درمان نسبت به مرگ ومیر کرونایی داشته است.
روایت 5 متغیر کرونایی از وضعیت درمان + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در بیست و چهارم دی ماه 99 میزان ابتلای روزانه کرونا در ایران به 6 هزار و 317 تن رسید که نسبت به روز قبل 1.4 درصد کاهش داشت. 

رشد روزانه متغیرها نشان از مسیر افزایشی یا کاهشی هر کدام از آنها در مقاطع گوناگون دارد. مقایسه رشد روزانه متغیرهای کرونایی در 24 روز دی ماه نشان می دهد که بستری های روزانه کرونا در کشور از همخوانی بیشتری با متغیر ابتلا نسبت به دیگر متغیر ها برخوردار بوده است. یعنی هرگاه که روند ابتلای کرونا افزایشی شده است، روند بستری روزانه این بیماری نیز رشد داشته است.

روند بستر ی ابتلا در دی ماه

امروز رشد روزانه مبتلایان،  منفی 1.4 درصد بوده است. این درحالی بود که این متغیر در سه روز گذشته مثبت بوده است. یعنی در سه روز گذشته روندی افزایشی از متغیر ابتلا ثبت شده و امروز این روند تغییر جهت داده است.

روند بستری های روزانه در 24 روز سپری شده در دی ماه نیز روندی تقریبا مشابه با روند رشد روزانه مبتلایان به کرونا داشته است.

امروز همچنین میزان رشد بستری های روزانه در ایران  منفی 4.25 درصد بوده و در دو روز گذشته از 400 نفر به 600 نفر رسیده است.

در تمام روزهای کرونایی دی ماه تقریبا این هماهنگی آماری بین متغیر ابتلا و بستری مشهود بوده است. نکته مهم دیگر دامنه تغییرات بستری ها و مبتلایان روزانه بود.

این متغیرها درروز های اخیر شاهد رفتاری مشابه بوده است، اما دامنه تغییرات تا حدودی متفاوت است. به طور نمونه رشد روزانه ابتلا به کرونا در این بازه زمانی هرگز بالاتر از 8 درصد و پایین تر از 5 درصد نبوده است. این درحالی است که دامنه تغییرات رشد روزانه بستری ها از منفی 28 درصد تا 55 درصد ثبت شده است.

یعنی به مراتب نوسان در بستری ها مشهود تر از مبتلایان به کرونا بوده و روند آماری ابتلا پایدار تر بوده است.

از سوی دیگر متغیر بیماران وخیم و فوتی های روزانه نیز در روند های آماری دراین مدت به نوعی متاثر از یکدیگر بوده اند.

کرونا

روند روزانه سه متغیر

روند رشد آمارهای روزانه بیماران وخیم در روزهای دی ماه نشان می دهد این متغیر همواره زیر صفر بوده است. یعنی همواره روندی کاهشی داشته است. اما دامنه کاهش هیچ گاه بالاتر از 2 درصد نیز نبوده است.

با این حال شدت کاهش در روز های مختلف، میزان متفاوتی را ثبت کرده است.

این در حالی است که رشد روزانه شمار مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا در این مدت از منفی 20 در صد تا مثبت 30 درصد در نوسان بوده است و دامنه ای بالا تر از بیماران وخیم را ثبت کرده است.

مسیر بهبود یافتگان روزانه کرونایی نیز دراین مدت تقریبا مسیری سینوسی و پرنوسان داشته است. روزی کاهش آمار بهبودی و دیگر روز افزایش.

 مثلادر روز 24 دی ماه تعداد بهبود یافتگان از بیماری کرونا نسبت به روز گذشته 12 درصد کاهش داشته است. البته این روند کاهشی آمار بهبودی‌های روزانه از 4 روز پیش آغاز شده و تا کنون نیز ادامه داشته است و پیش از آن تا 10 درصد شاهد رشد مثبت روزانه در این متغیر بوده ایم.

کرونا

روند درمانی در بیماران وخیم

مقایسه آمار رشد در متغیرهای بهبودی، بیماران وخیم وجانباختگان نشان می دهد که شمار بیماران وخیم در کشور تقریبا پایدارتر از فوتی های روزانه بوده و نوسانات فوتی ها و بهبودی های روزانه بالاتر از این متغیر ثبت شده است.

این اتفاق را می توان اینگونه شرح داد که تقریبا روند بیماران بدحال نسبت به متغیر های دیگر پایدار تر ولی همواره کاهشی است. تغییرات و شمار بهبودی های روزانه در این مدت گویای آن است که روند درمان آنها از میزان مرگ ومیر در این شاخه در این تاریخ بیشتر بوده است.

شباهت آماری در مبتلایان و بستری های روزانه کرونا نیز نشان از بستری بیشتر مبتلایان نسبت به روزهای گذشته دارد. که از مهمترین دلایل آن می توان به خالی شدن بخشی از ظرفیت بیمارستان ها اشاره کرد زمانی که بیمارستان‌ها ظرفیت بیشتری داشته باشند رشد ابتلا سبب می شود که بتوان بیماران با درجات پایین تر بیماری را نیز بستری کرد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید