دیدار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با امیرعبداللهیان

بنیاد حسین اف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با امیر عبداللهیان مدیرکل بین‌الملل و دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل دیدار و گفتگو کرد.

امیر عبداللهیان در ابتدای این دیدار با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان در طول مناقشه قره‌­باغ، گفت: این مناقشه پس از گذشت ۳ دهه با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بر مبنای توافق سیاسی پایان یافت. امیدواریم در سایه پایان این مناقشه، شاهد استقرار صلح و آرامش پایدار در منطقه باشیم.

وی در ادامه این دیدار تقویت همکاری‌های پارلمانی ایران و آذربایجان را مهم ارزیابی کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد روابط خود را در سطوح مختلف ازجمله روسای مجالس، کمیسیون‌های تخصصی به‌ویژه کمیسیون‎‌های روابط خارجی و گروه‌های دوستی پارلمانی، با پارلمان آذربایجان توسعه دهد.

امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت گفتگوهای نمایندگان دو کشور و تبادل‌های هیات‌های پارلمانی میان ایران و آذربایجان تاکید کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در ادامه این دیدار با اشاره به تسهیل و تسریع در همکاری‌های اقتصادی تهران و باکو گفت: ایران و آذربایجان ظرفیت بسیاری برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی خود دارند که باید از آنها به نفع دو ملت استفاده کنیم.

وی در همین راستا افزود: شرکت‌های ایرانی توان فنی و مهندسی بالایی دارند که می‌توانند در زمینه بازسازی قره‌­باغ مشارکت کنند. این همکاری‌ها با توجه به بعد مسافت و همسایگی دو کشور مزیت ایران را چند برابر کرده است.

امیرعبداللهیان حضور رژیم صهیونیستی در خاک آذربایجان را در تعارض با صلح و امنیت منطقه خواند.

بنیاد حسین‌­اف سفیر آذربایجان در ایران نیز در ابتدای این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از سخنان مقام معظم رهبری و سایر مقامات ایران در حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور دوست و همسایه تاکید کرد.

سفیر آذربایجان در تهران با اشاره به حمایت همیشگی مجلس شورای اسلامی از گسترش همکاری‌های ایران و آذربایجان گفت: با توجه به حمایت همه جانبه مجلس شورای اسلامی از روابط دو کشور، امیدواریم گفتگوهای پارلمانی در سطوح مختلف تداوم یافته و تقویت شود.

بنیاد حسین‌­اف در پایان با اشاره به پروژه‌های مشترک ایران و آذربایجان برای تقویت سطح همکاری­های اقتصادی دو کشور گفت: همسایگانی همچون ایران در اولویت ما برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری هستند و با توجه به اسناد امضا شده و توافقاتی که میان دو کشور وجود دارد، امیدواریم در آینده­ نزدیک شاهد افزایش مبادلات بیشتر فیمابین باشیم.

طرفین در این دیدار درخصوص تحولات منطقه، زمینه‌های همکاری مورد علاقه طرفین و راه‌های ارتقای روابط پارلمانی نیز گفتگو و رایزنی کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.