توهین به جریان اصلاحات از نظر عارف

محمدرضا عارف در ششمین کنگره سالانه حزب ندای ایرانیان، طی سخنرانی اظهار کرد: من حزب ندای ایرانیان را یکی از دستاوردهای جریان اصلاحات در دهه ۹۰  و این دهه را دهه جوانان این جریان می‌دانم. بعد از حوادث سال ۸۸ و عدم حضور جریان اصلاحات در انتخابات سال ۹۰ که نشان از یاس و ناامیدی در این جریان بود و این شرایط توسط دو لبه قیچی براندازان و تندروهای داخلی ایجاد شد، معتقدم دهه نود عصر به میدان آمدن جوانان با همراهی و هدایت بزرگان جریان اصلاحات بود که زمینه‌ساز پیروزی در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ شد.

وی با اشاره به ناکامی جریان اصلاحات در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: برای بررسی آنچه که در انتخابات اسفند ۹۸ رقم خورد به تحلیل دقیق و جامع درون سازمانی نیاز داریم که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این بررسی دقیق و جزئی تاکنون امکانپذیر نشده است.

عارف در ادامه گفت: اعضای حزب شاهد هستند که من از زمانی که ایده تشکیل آن مطرح شد، همواره تا امروز از آن حمایت کردم و این براساس وظیفه ملی بود. حتی دوستان را هم تشویق به حمایت کردم. اتخاذ تصمیم تشکیل این حزب یک مسأله درست بود چرا که در دهه نود نیاز به تشکیلات مختص به جوانان وجود داشت. همچنین بر این مسأله تاکید دارم که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این حزب ایجاب می‌کند که نقش آفرینی بیشتری را در جریان اصلاحات داشته باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای جریان اصلاحات طی سازوکارهای ائتلافی این جریان گفت: از همکاری و مشارکت همه احزاب تشکر می‌کنم، اما باید توجه داشته باشیم که در صورت عدم کادر پروری صحیح و حمایت از نیروهای تشکیلاتی جریان اصلاحات، متاسفانه تعهد حزبی مسئولیت پذیری از روز بعد از انتخابات معنا پیدا نمی‌کند. ما در جبهه اصلاحات راهی جز رسیدن به یک یا چند حزب فراگیر نداریم و پیشنهاد می‌کنم که در دهه آینده این راهبرد و رویکرد را دنبال کنیم.

عارف با پیشنهاد تشکیل  یک یا چند حزب فراگیر اظهارکرد: در چند مرحله که یک مرحله آن اجماعی است، باید برنامه‌ها و مواضع مشترک میان احزاب نزدیک و همفکر ایجاد شود. در مرحله بعد تشکیل یک حزب جدید که همه در آن ادغام شوند، منتها با فراکسیون های درونی که نماینده نظرات همه باشد و سپس مرحله پایانی که یکپارچگی و همدلی است.

وی سپس در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، یادآور شد: حقیقتاً رویداد مهمی را در سال آینده داریم. البته ما همواره در زمانی که به مردم نیاز داریم می‌گوییم شرایط خاص است. اما واقعاً شرایط این بار بسیار سخت است. تحریم‌ها و مشکلات از یکسو و عدم مشارکت مردم در انتخابات مهم مجلس یازدهم در سوی دیگر بسیار نگران کننده است و شرایط سختی را برای کشور فراهم کرده است. مسأله دیگر دو مانع بزرگی است که ما اصلاح‌طلبان با آن مواجه هستیم، نخست تحدید و تخریب همیشگی از سوی جریان تندروی داخلی و در کنار آن مخالفان نظام. یکی از بحران‌های ما در سال های اخیر است این که جریان برانداز و ضدانقلاب اولویت اصلی خود را ناامیدی مردم از اصلاحات قرار داده است. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند برای براندازی نظام به نتیجه برسند راهی جز نابودی اصلاحات ندارند.

وی ادامه داد: ما باید با تابلوی اصلاح طلبی و با رویکرد و برنامه‌های مشخص و با تکیه بر تجارب موفق دولت اصلاحات، اعتماد مردم را دوباره جلب کنیم. واقعیت این است که مهمترین چالش ما یعنی هم نظام و کشور و هم جریان اصلاحات، برگرداندن اعتماد مردم است. ما باید در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شویم تا از یک دست شدن نظام سیاسی کشور جلوگیری کنیم و جلوی روندهای مخرب را بگیریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود:  ارائه راهکارهای درست قطعاً بر روند مدیریت کشور موثر خواهد بود، ما باور داریم که اگر در مسیر درست حرکت کنیم اعتماد مردم را دوباره به دست خواهیم آورد. استفاده از هرگونه کاندیدای عاریه‌ای توهین به جریان اصلاحات است. افراد شایسته درون جریان اصلاحات بسیار داریم. باید با استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد، بسیاری از برنامه‌ها را برای پاسخگویی به همه مطالبات مردم انجام دهیم.

وی افزود: همه ما اصلاح طلبان البته با ایستادگی بر اصول و مبانی اصلاحات نیازمند اصلاحات اقتصادی سیاسی و فرهنگی هستیم و نه ماله کشی. نیازمند صداقت با خود و ملت هستیم. نیازمند حاکمیت فرهنگ خدمتگزاری به مردم هستیم و نه نگاه قیم مآبانه و اربابی بر مردم. باید در رویداد خرداد ماه با حضور جدی و معناداری و در ادامه مسیر دهه گذشته حضور داشته باشیم. باید همان روند مسئولیت گذشته را با کم اعتنایی و بی اعتنایی به نقدهای غیرمنصفانه را ادامه دهیم. امروز در آستانه اخراج آن مردی که دیگر نیست، هستیم. جهان و آمریکا از شرارت‌های او در امان خواهد بود. ما هم باید با درک درست و مبتنی بر منافع و مصالح ملی حرکت کنیم و جناح‌گرایی را به نفع مصالح ایران اسلامی و ملت بزرگوار آن کنار بگذاریم.

عارف گفت:‌ امروز اولویت اصلی ما وفاق بر جنگ و تروریسم اقتصادی، رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی و ارتجاع منطقه و ترامپ است. از همه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان استدعا دارم از منافع و مصالح شخصی و جناحی خود به نفع منافع و مصالح ملی کوتاه بیایند. در سیاست خارجی هرچند باید از رفتن آن اقتدارگرای خشن و ناقض حقوق بین‌الملل خوشحال باشیم، اما نباید از وسوسه‌های خناسان و طراحی‌های دشمنان منطقه غافل بمانیم.

وی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود که برای غلبه بر این تحرکات و جلوگیری از نزدیکی رژیم صهیونیستی به کشورهای مسلمان، اتحاد ایران اسلامی و کشورهای منطقه بر اساس احترام متقابل و منافع ملی بازسازی شود و نقشه‌های شوم و توسعه طلبانه در نطفه خفه شود.  همچنان نیازمند حرکت بر اساس قانون اساسی هستیم.‌ قانون اساسی با همه اصول آن متضمن تامین منافع و مصالح ملی است. 

وی همچنین گفت:‌ علم و دانش بشری در مسیر غلبه بر این ویروس خطرناک دستاوردهای ارزشمندی داشته است و کادر درمان ما نیز در درمان بیماران و تلاش دانشمندان عزیز کشورمان نیز در این مسیر قرار داشته است، که از آنها تشکر می‌کنم.

عارف در پایان گفت: اولویت اصلی نظام تدبیر و تصمیم کشور می‌بایست حفاظت از جان هم وطنان عزیز باشد. در این راستا تصمیم گیرندگان را به تدبیر حداکثری برای دفاع از جان همه ایرانیان فرا می‌خوانم. لازم است نگرانی خود را از وضعیت معیشتی مردم اعلام دارم. متاسفانه بیشترین آسیب و جنگ اقتصادی دشمن متوجه اقشار کم درآمد و آسیب پذیر بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.