واکنش ایران به تحریم وزیرخارجه سوریه از سوی اتحادیه اروپا

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) تحریم «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران جمهوری عربی سوریه توسط اتحادیه اروپا را حرکتی غیرمعقول و غیر سازنده ارزیابی کرد که منجر به افزایش بحران سوریه و پیچیده تر شدن روند حل و فصل سیاسی بحران این کشور خواهد شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: چنین اقدام ناپسندی صرفا منجر به واگرایی بیشتر ‌و در نتیجه افزایش بی اعتمادی بین بروکسل و دمشق خواهد شد و در شرایطی که بحران سوریه نیازمند راه حل سیاسی است، تحریم وزیر امور خارجه این کشور به عنوان مسؤول سیاست خارجی معنایی جز کارشکنی در مسیر صلح ندارد.

خطیب زاده قویا از اتحادیه اروپایی خواست در این اقدام خود خصوصا در شرایطی که انتظار می رفت اتحادیه اروپا حملات ‌و تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که ناقض حاکمیت ملی‌ و تمامیت ارضی این کشور است را محکوم کرده و مخالفت جدی خود را با تحریم های ناعادلانه امریکا علیه ملت سوریه اعلام دارد، تجدیدنظر کند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتخاذ چنین تصمیمی را نابخردانه ارزیابی کرد.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۶ دی ماه تحریم‌هایی را علیه فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه اعمال و ورود وی به کشورهای این اتحادیه را ممنوع کرد.

شورای اتحادیه اروپا در سندی که در نشریه رسمی خود منتشر کرد مدعی شد که المقداد در «فعالیت‌های سرکوبگرانه‌ علیه شهروندان غیرنظامی که نظام سوریه داشته، مشارکت داشته است.»

فیصل المقداد قائم مقام سابق وزارت خارجه سوریه از نوامبر گذشته و پس از درگذشت «ولید المعلم» وزیر خارجه سابق سوریه، از سوی رئیس جمهور سوریه به این سمت منصوب شد.

بر اساس سندی که شورای اتحادیه اروپا منتشر کرده، قرار دادن المقداد در لیست تحریم‌ها بر اساس شرایط خطرناکی است که سوریه در آن قرار دارد.

گفتنی است، جنبش حزب‌الله لبنان نیز امروز (شنبه)، در بیانیه ای اقدام اتحادیه اروپا در تحریم «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه را محکوم کرد.

در  بیانیه حز‌ب‌الله آمده است: «اتحادیه اروپا سیاست‌های خصمانه خود را علیه سوریه، دولت قانونی و ملت مقاوم این کشور ادامه داد و فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه را که برای روشن کردن موضع سوریه در محافل بین‌المللی و برای در دفاع از سوریه، منافع و تصمیمات حاکمیتی این کشور تلاش ویژه‌ای می‌کرد، هدف قرار داد».

حزب‌الله در ادامه تأکید کرد: «حزب‌الله تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه وزیر [خارجه سوریه] فیصل المقداد اعمال کرد، محکوم و از اقدام این اتحادیه در در پیش گرفتن سیاست عداوت و ایجاد تنش علیه سوریه ابراز تأسف می‌کند. این اتحادیه که خود برای تروریسم و سازمان‌های تروریستی و حمایت از آنها پوشش ایجاد می‌کند، به جای آنکه از راه وزارت خارجه سوریه و با ایجاد کانال‌های گفت‌و‌گو با کشور سوریه و تلاش برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه تلاش کند، یک وزیر در دولت قانونی سوریه را تحریم کرد».

حزب‌الله در ادامه همبستگی خود را با وزیر خارجه سوریه اعلام و از تجریه دیپلماتیک و نقش موثر او در خدمت به مردم سوریه در طی چند سال گذشته تمجید کرد.

لازم به ذکر است، وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا نیز هفت شخص و ده سازمان سوری از جمله بانک مرکزی این کشور را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.