پیام طالبان به بایدن یک روز پیش از تحلیف چه بود؟

به گزارش ایندیپندنت، این توافقنامه، بعد از تقریبا دو سال مذاکره بین دیپلمات‌های آمریکایی و رهبران طالبان، در فوریه سال گذشته، در قطر امضا شد.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید حفظ و اجرایی‌شدن توافق‌نامه صلح قطر، برای موفقیت مذاکرات بین‌افغانی و پایان دو دهه جنگ مهم است. 

او گفت:‌ «حالا باید گام‌هایی برای پایان جنگ برداشته شود نه اینکه جنگ طولانی شود و این توافقنامه در همین راستا تدوین شد.» 

نعیم همچنین هشدار داد: «عدم اجرای کامل توافق‌نامه صلح دوحه، می‌تواند روند جاری مذاکرات صلح را متاثر کند.» 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قراردادهای بسیاری را لغو و شماری دیگر را هم امضا کرد. جانشین ترامپ، جو بایدن با بسیاری از تصمیم‌های ترامپ در خصوص این قراردادها، مخالفتی آشکار دارد. طالبان نگران است که بایدن توافق‌نامه صلح قطر را نیز لغو کند. 

آمریکا، همین هفته پیش، بر اساس مفاد توافق‌نامه، تعداد سربازان خود در افغانستان را به کمترین سطح در دو دهه گذشته، به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داد. این اتفاق، مورد استقبال طالبان قرار گرفت. 

مشاوران رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، ملاحظاتی درباره توافق‌نامه صلح با طالبان دارند اما از کلیت مذاکرات صلح برای پایان جنگ در افغانستان، اعلام پشتیبانی کرده‌اند. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، پیشتر به طالبان چراغ سبز نشان داده بود. 

او به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفته بود که توافق دوحه بین آمریکا و طالبان، برای هر دو طرف مسئولیت به بار آورده است و آمریکا، به رهبری جو بایدن نیز، در خصوص مسایل افغانستان با دیپلماسی پیش خواهد رفت. او به‌طور ضمنی، توافق بین آمریکا و طالبان را تایید کرده و افزوده بود که دولت جدید جو بایدن نیز از روند گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کند.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان در همان زمان گفت: «امارت اسلامی افغانستان نیز از طرف خود تصریح می‌کند که ادامه دیپلماسی، راه خوبی برای حل منازعات است. امارت اسلامی بر این باور است که پیمان دوحه، نسخه خوبی برای حل مشکلات هر دو سوی مذاکره است؛ بنابراین ما خود را به تعهدات پذیرفته شده در پیمان متعهد می‌دانیم و از طرف مقابل هم چنین تعهدی را خواستار هستیم.»

انتهای پیام

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.