وی با اعلام این موضوع افزود: "بررسی مجدد توافقنامه امضاء شده بین دولت آمریکا با گروه طالبان افغانستان را در دستور کار داریم تا از گسترش بیشتر تروریسم در آن کشور جلوگیری کنیم".

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ۲۹ فوریه (۱۱ اسفند سال ۱۳۹۸) توافقی را با این گروه امضاء کرد تا به طولانی ترین جنگ آمریکا خاتمه دهد.

آنتونی بلینکن در نطق خود خطاب به نماینگان مجلس سنای آمریکا در این خصوص گفت: "ما می خواهیم این جنگ پایان یابد و نیروهای خود را به خانه برگردانیم، می خواهیم به سهم خود از گسترش تروریسمی که نظامیان آمریکا را به افغانستان کشاند، جلوگیری کنیم".

وی افزود: "به همین دلیل چاره ای نداریم جز اینکه بار دیگر به دقت مفاد مذاکرات دولت با گروه طالبان را مورد بررسی قرار دهیم".

وزیر خارجه پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب آمریکا در پاسخ به سوال "جنی شاهین" سناتور هم حزبی خود در سنا اظهار داشت: "قول می دهم در بررسی های خود از توافق دولت ترامپ با طالبان، قطعا حقوق زنان و کودکان افغانی را لحاظ کنیم، اگرچه این کار آسانی نخواهد بود اما تلاش خود را در این خصوص انجام می‌دهیم."

توافقنامه آمریکا و گروه طالبان در ۲۹ فوریه سال گذشته میلادی در قطر امضاء شد که براساس آن قرار است تمام نیروهای نظامی آمریکا در آوریل امسال افغانستان را ترک کنند.

پنج هزار زندانی گروه طالبان نیز براساس همین توافقنامه از زندان های دولت افغانستان آزاد شدند که اکنون دولت مدعی است شماری زیادی از آنها به میدان جنگ برگشته اند.

کره شمالی

به گزارش خبرگزاری یونهاپ روز چهارشنبه گزارش کرد که «بلینکن» سه شنبه شب در برابر کنگره ضمن تاکید بر تلاش برای بهبود روابط ایالات متحده با متحدانش در شرق آسیا گفت: این کشور موقعیت به مراتب بهتری برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و سایر دشمنان در هنگام کار با متحدانش دارد. ما می توانیم اتحاد اصلی خود را احیا کنیم و ضریب نفوذ خود را در سراسر جهان افزایش دهیم.

وی افزود : ما در کنار هم در موقعیت های بهتری برای مقابله با تهدیدهای روسیه و کره شمالی و ایستادگی در برابر دموکراسی و حقوق بشر هستیم.

یونهاپ نوشته است این اولین باری است که بلینکن از زمان معرفی به عنوان وزیر منتخب امور خارجه امریکا، اسم کره شمالی را در یک نشست عمومی مطرح کرده است.

گزارش می افزاید بلینکن پیش از این در مورد احتمال آزمایش های موشکی کره شمالی سکوت کرده بود با این حال پیونگ یانگ هم در دو ماه اخیر هیچ حرکت تحریک آمیزی انجام نداده است به طوری که «ژنرال رابرت آبرامز»  فرمانده نیروهای آمریکایی در کره جنوبی چند روز پیش گفته بود پیونگ یانگ تاکنون هیچ نشانه ای از احتمال آزمایش های موشکی نشان نداده است.

بایدن روز چهارشنبه به عنوان رئیس جمهور بعدی ایالات متحده سوگند یاد می کند.

اظهارات این وزیر منتخب آمریکا در باره کره شمالی در شرایطی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا دو بار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مذاکره نشست اما در نهایت این مذاکرات بی نتیجه ماند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.