اقدام فوری وزیرخارجه بایدن درباره انصارالله

بلینکن در جلسه کسب رای اعتماد مجلس سنا به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا گفت: ما به منظور پیشگیری از نرسیدن کمک های بشردوستانه به یمن فورا پیشنهاد تجدیدنظر در این طرح را خواهیم داد.

دولت دونالد ترامپ در اواخر دوران حاکمیت خود در روز دوشنبه ۲۲ دی ماه تصمیم به اتخاذ چنین اقدامی علیه یمن گرفت و به دنبال آن سازمان ملل و سازمان های مدافع حقوق بشر نسبت به وخامت بحران انسانی در یمن هشدار دادند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن شب گذشته در گفت‌ و گو با شبکه المسیره تحریم اعمال شده علیه این جنبش از سوی آمریکا را " مدال افتخاری" برای انصارالله یمن دانست.

عبدالسلام افزود: این اقدام ثابت می کند که ما در برابر منافع آمریکا ایستاده‌ایم و در آینده در برابر اقدامات تجاوزکارانه احتمالی آمریکا خواهیم ایستاد و هر تصمیمی که رهبری ، ستاد فرماندهی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اتخاذ کنند، به طور حتم گزینه ی قانونی و تضمین شده است.

از سوی دیگر دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن شب گذشته با صدور بیانیه‌ای در واکنش به تحریم این جنبش از سوی آمریکا، اعلام کرد که این اقدام نقش واشنگتن به عنوان رهبر تجاوز شکل گرفته علیه یمن را نمایان کرد.

بیانیه مزبور تاکید کرد: آمریکا هرگز بی طرف و در کنار مردم یمن نبوده تا اینکه با این حرکت احمقانه و سخیف خود ما را متعجب کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای جنبش انصارالله یمن را به فهرست تحریم‌های این کشور افزود.

در همین راستا هزاران نفر از شهروندان یمن با تجمع مقابل سفارت آمریکا در صنعاء، قرار گرفتن نام «جنبش انصارالله» در «فهرست سازمان تروریستی خارجی» از سوی دولت «دونالد ترامپ» را محکوم کردند.

دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن خود در آمریکا در چهار سال گذشته همواره در مسیر تضعیف سازمان ملل متحد و نهادهای زیرمجموعه آن حرکت کرده و اقدام اخیر آن علیه یمن نیز در همین راستا می‌باشد.

این اقدام مانع بزرگی بر سر راه فعالیت های "مارتین گریفیتس" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و دیگر نهادهای بین‌المللی در عرصه خدمت رسانی به مردم مظلوم این کشور به شمار می رود.

دولت ترامپ در آخرین روزهای ریاست خود در کاخ سفید با قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خود موجی از انتقادها را در داخل آمریکا و در سطح بین‌الملل به راه انداخت تا آنجا که ۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه دولت ترامپ نسبت به تروریستی خواندن انصارالله یمن اعتراض کردند و خواستار ارائه اطلاعات لازم برای این تصمیم شدند.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه تصریح کردند: این نامگذاری در حل و فصل بحران یمن و تامین عدالت برای تخلفات و سوء استفاده‌های انجام شده در طول جنگ در یمن کمک نمی‌کند. این فقط بحران میلیون‌ها یمنی را که برای بقای خود می‌جنگند، تشدید می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که تصمیم دولت ترامپ تعامل دیپلماتیک لازم با انصارالله و کار جامعه جهانی در امور سیاسی و بشردوستانه را پیچیده خواهد کرد.

این تصمیم جدید آمریکا در حالی اتخاذ می شود که عربستان با شماری از کشورهای منطقه ای همدست خود از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت کرده است و ارتش یمن و انصارالله در کنار ملت این کشور از خود دفاع می‌کنند.

سعودی ها به همراه همدستان منطقه ای و غربی خود از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی تا کنون باعث شهید و زخمی شدن هزاران یمنی و تخریب گسترده ساختار زیربنایی این کشور و بروز فاجعه انسانی در آن شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.