نگاهی به لحظات جنجالی دونالد ترامپ

بی شک دوران 4 ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ یکی از پرچالش ترین و پر فراز و نشیب ترین دوره ها در تاریخ ایالات متحده آمریکا بود. نحوه رفتار و سیاست هایش وی را به غیرقابل پیش بینی ترین رئیس جمهور آمریکا تبدیل کرده بود. جنجال ها از آغاز ریاست جمهوری او در همان روزهایی ابتدایی شروع شد که رسانه ها را به دروغگویی درباره جمعیت حاضر در مراسم تحلیفش متهم کرد. ترامپ عصبانی بود که در تصاویر رسانه‌ها جمعیت کمتر از جمعیت حاضر در مراسم تحلیف باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ بوده است.

از دیگر موارد جنجالی راهپیمایی راست‌گرایان افراطی و طرفداران برتری سفیدپوستان با مشعل‌هایی ‌در ‌دست در اوت ۲۰۱۷ در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا بود.همان روز بر اثر ورود یک اتومبیل به میان جمعیتی که در مخالفت با راست‌گرایان جمع شده بودند، یک زن کشته شد و ۱۹ نفر زخمی شدند.در واکنش به این رویداد، رئیس‌جمهور ترامپ خشونت را از سوی "همه‌ٔ جناح‌ها" محکوم کرد و در پی آن موجی از انتقادات به راه افتاد. حدود ۴۸ ساعت پس از آن دونالد ترامپ راست‌گرایان افراطی را محکوم کرد و گفت: "کوکلوس‌کلان‌ها، نئونازی‌ها و طرفداران برتری نژاد سفید دشمن همهٔ ارزش‌های ما هستند".جو بایدن گفته است واکنش دونالد ترامپ به این فاجعه‌ بود که باعث شد در برابر او وارد کارزار انتخاباتی شود.

«بدترین توافق ممکن» توصیف «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا درباره برجام از همان دوران تبلیغات انتخاباتی بود. توافقی که سرانجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ برابر با ۸ می ۲۰۱۸ از آن خارج شد تا هم وعده‌های خود به متحدان منطقه‌ای و البته مخالف ایران را عملی سازد.

 

حضور دونالد ترامپ در اجلاس جی‌۷ ژوئن ۲۰۱۸ در کانادا شروع خوبی نداشت چون پیش از این اجلاس، ترامپ تعرفهٔ واردات فولاد و آلومینیوم را از اتحادیهٔ اروپا، مکزیک و کانادا اعلام کرد. تصاویر دیگر این اجلاس، ارتباط دوستانهٔ سران کشورها را نشان می‌دهد اما این تصویر از دید بسیاری تنش‌های اساسی موجود در این اجلاس را نشان می‌داد.  ترامپ اجلاس را پیش از سران دیگر ترک کرد و اعلام کرد که آمریکا "مانند قلک پر از پولی است که همه می‌خواهند از آن بدزدند".

در ماه ژوئن ۲۰۱۸ بانوی اول آمریکا، ملانیا ترامپ، در سفر خود برای بازدید از مرکز نگهداری کودکان مهاجر کتی پوشید که پشت آن نوشته شده بود "خیلی برایم اهمیتی ندارد، برای شما چطور؟". حدس‌ و گمان‌هایی در مورد قصد خانم ترامپ از پوشیدن این کت در این سفر مطرح شد، که برخی آن را به موضوع حمله به سیاست‌های دونالد ترامپ در جدایی کودکان مهاجر از والدین در مرزها مربوط دانستند. بانوی اول آمریکا کمی بعد اعلام کرد "در واکنش به مردم و رسانه‌های جناح چپ که مرا زیر نقد گرفته بودند این کت را پوشیدم. می‌خواستم به آنها نشان دهم که برایم اهمیتی ندارد. شما می‌توانید از هر چه می‌خواهید انتقاد کنید اما نمی‌توانید مرا از کاری که احساس می‌کنم درست است بازدارید".

ترامپ در فوریهٔ ۲۰۱۹ در سخنرانی کنگره موضوع مصالحه‌ و سازش سیاسی را مطرح کرد و واکنش نانسی پلوسی چنان که در تصویر دیده می‌شود از دید بسیاری کف‌زدن طعنه‌آمیز تلقی شد. دونالد ترامپ پیش از آغاز سخنرانی خود منتظر معرفی عرفی رئیس مجلس نشد و به این ترتیب پروتکل‌های مجلس را نادیده گرفت.تصویر "کف زدن نانسی پلوسی" به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و رقابت‌ سیاسی میان آن دو را آشکار کرد. وقتی ترامپ با پلوسی دست نداد پلوسی نامه سخنرانی ترامپ را نیز پاره کرد.

 

 

در ژوئن ۲۰۱۹ ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی دو کره دست داد و سپس کیم جونگ اون از دونالد ترامپ دعوت کرد که وارد خاک کره شمالی شود و او نیز پذیرفت. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری در قدرت ایالات متحده بود که از این مرز عبور کرد.تصمیم او به ملاقات با کیم جونگ اون، آن هم بدون هیچ ‌شرطی باعث شگفتی جهان شد. با وجود گرمی ظاهری روابط ، گفتگوها در زمینهٔ برنامهٔ هسته‌ای کرهٔ شمالی پیشرفت قابل‌توجهی نداشت.

کیم‌کارداشیان وست، ژوئن ۲۰۱۹، دربارهٔ اصلاح زندان‌ها در کاخ سفید سخنرانی کرد. در سال ۲۰۱۸ کارداشیان، درخواست آزادی مادربزرگی را که به حبس ابد محکوم شده بود با دولت ترامپ مطرح کرد. الیس جانسون به تصمیم آقای ترامپ عفو و آزاد شد.ترامپ تا کنون بیش از ۱۴۰ نفر را عفو کرده است.

دونالد ترامپ، ژوئن ۲۰۲۰ در برابر کلیسای اسقفی یوحنا با انجیلی در دست. این کلیسای تاریخی مقابل کاخ سفید قرار دارد.تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز ضد تبعیض نژادی در میدان لافایت با گاز فلفل و برخورد خشن متفرق شدند فقط برای اینکه رئیس‌جمهور و همراهانش بتواند پیاده به مقابل کلیسا بروند. بسیاری از رهبران مذهبی از این کار او تعجب کردند و به خشم آمدند و او را متهم به استفاده از دین برای مقاصد سیاسی کردند.

 

جمعیت طرفداران دونالد ترامپ از دیوار ساختمان کنگرهٔ ایالات متحده در واشنگتن دی‌.سی بالا رفتند.این رویداد به دنبال سخنرانی ۷۰ دقیقه‌ای رئیس جمهور اتفاق افتاد که در آن طرفدارانش را ترغیب کرد تا به کنگره بروند جایی که در آن سیاستمداران برای تایید پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در جلسه بودند. مهاجمان ساختمان را غارت کردند و تلاش کردند به اتاق‌هایی که نمایندگان در آن پناه گرفته بودند وارد شوند.در این ماجرا ۵ نفر از جمله یک مأمور پلیس کشته شدند. ترامپ پس از این ماجرا استیضاح شد و او اولین رئیس‌جمهوری آمریکاست که در دوران ریاست‌جمهوری دو بار استیضاح شده است. او اتهام تحریک مهاجمان در حمله به ساختمان کنگره را نمی‌پذیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.