چگونه باید عفونت دندان را درمان کنم؟

طبق گزارش مجله اندودنتیکس، در مطالعه‌ای بر روی ۶۱، ۴۳۹ بستری در بیمارستان که به دلیل آبسه دندان اتفاق افتاد، ۶۶ بیمار در اثر عفونت دندانشان فوت کردند. رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام معاینات منظم دندانپزشکی بسیار مهم است.

چگونه دندان آلوده منجر به سپسیس می‌شود؟

عفونت‌های دهان می‌توانند در لثه، لب‌ها، کام، گونه‌ها و زبان، یا در ریشه دندان ایجاد شوند. عفونت دندان نیز در داخل یا زیر دندان، ناشی از پوسیدگی دندان یا شکستگی آن اتفاق می افتد.  وقتی عفونت رخ می‌دهد، باکتری‌ها می‌توانند از دندان خارج شده و در استخوان یا بافت زیر گسترش یافته و آبسه دندان ایجاد کنند که این می‌تواند منجر به سپسیس شود. همانطور که ذکر شد، سپسیس (گَندخونی) برای زنده ماندن نیاز به تشخیص و درمان به موقع دارد.

تب بالا و ضربان قلب سریع، علائم رایج سپسیس هستند. دشواری در تنفس نیز ممکن است رخ دهد. همچنین لکه‌های پوستی از علائم پیشرفت سپسیس است.

عفونت دندان می‌تواند بر روی مغز تأثیر بگذارد؟

آبسه دندان همچنین می‌تواند منجر به مننژیت شود. وضعیتی که باعث التهاب غشا‌های نزدیک نخاع و مغز خواهد شد. اگر عفونت باکتریایی درمان نشود و به جریان خون منتقل شود، به نخاع و اطراف مغز گسترش می یابد. کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

بیماری دیگری که ممکن است با انتشار عفونت باکتریایی کنترل نشده به گلو ایجاد شود، آنژین لودویگ نام دارد. آنژین لودویگ یک عفونت پوستی نادر است که در کف دهان، زیر زبان رخ می‌دهد. این عفونت باکتریایی اغلب پس از آبسه دندان، رخ می‌دهد. همچنین می‌تواند به دنبال سایر عفونت‌ها یا جراحات دهانی باشد. این عفونت در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. معمولاً افرادی که تحت درمان سریع قرار می‌گیرند به طور کامل بهبود می‌یابند، اما در صورت عدم درمان باعث تورم شدید مجاری تنفسی شده و منجر به خفگی خواهد شد. مشکل تنفس، مشکل در صحبت کردن، درد گردن و گوش، تب، ضعف، گیجی و خستگی از علائم رایج آنژین لودویگ هستند.

چگونه باید عفونت دندان را درمان کنم؟

اگر علائم عفونت دندان داشتید، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. همانند همه عفونت‌ها، عفونت در دهان شما باید در اسرع وقت درمان شود تا خطر عوارض آن، از جمله سپسیس کاهش یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.