سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تماس امنیتی آمریکا - اسرائیل درباره ایران /فریاد «پوتین ما را رها کن» در پایتخت روسیه

کدخبر: ۳۸۸۱۲۲
اقتصادنیوز: اعتراضات در مسکو در پی فراخوان اکلسی ناوالنی بالا گرفته است. در آن سوی دنیا نیز خبرها درباره استیضاح ترامپ همچنان داغ است.
تماس امنیتی آمریکا - اسرائیل درباره ایران /فریاد  «پوتین ما را رها کن» در پایتخت روسیه

به گزارش اقتصادنیوز، سرکوب اعتراضات و بازداشت‌های گسترده در مسکو، هشدار سناتور جمهوری‌خواه نسبت به تبعات استیضاح دونالد ترامپ و تماس مشاور امنیت ملی ایالات متحده با مشاور امنیت ملی اسرائیل سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

سرکوب اعتراضات مسکو

به گزارش رویترز، در پی تظاهرات ده‌ها هزار نفر از مردم مسکو و دیگر شهرهای روسیه در پاسخ به فراخوان آلکسی ناوالنی برای اعتراض به دولت ولادیمیر پوتین، پلیس روسیه بیش از سه هزار نفراز تظاهرکنندگان را بازداشت کرد. پیش از این پلیس مسکو هشدار داده بود هرگونه تظاهرات بلافاصله سرکوب خواهد شد و در مرکز مسکو، صدها مانع فلزی برای جلوگیری از تجمع کار گذاشته شد. به تخمین خبرگزاری رویترز حداقل ۴۰ هزار نفر در تجمعی در مرکز مسکو شرکت کردند. ناظران می‌گویند این بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی در پایتخت روسیه از سال ۲۰۱۹ است، اما وزیر کشور روسیه شمار معترضان را چهار هزار نفر اعلام کرد.

در میدان پوشکین برخی از معترضان شعار ناوالنی را آزاد کنید و پوتین ما رو رها کن سرمی دادند. یک زن به بی‌‌بی‌سی گفته که او در تظاهرات شرکت کرده چون روسیه تبدیل به یک اردوگاه اجباری شده است. یولیا، همسر ناوالنی پیش‌تر گفته بود در تظاهرات مسکو برای خودم، برای او، برای فرزندانمان، برای ارزش‌ها و آرمان‌هایی که داریم، شرکت خواهد کرد. او هم برای ساعاتی تحت بازداشت قرار گرفت.

1000 (12)

هشدار جمهوری‌خواهانه

به گزارش رویترز، سناتور جمهوری‌خواه جان کورنین، اهل تگزاس نسبت به استیضاح رئیس‌جمهور سابق به دموکرات‌ها هشدار داد. به گفته او چنان‌چه پیگرد روسای جمهور سابق تبدیل به رویه شود، به محض آن‌که در انتخابات‌های آتی آن‌ها اکثریت کنگره را از دست بدهند، همین ماجرا دامن خود آن‌ها را خواهد گرفت.

2

تغییر قوانین مهاجرتی

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک برنامه خود را برای ایجاد مسیرهای جدید قانونی برای مهاجرت و بهبود روند درخواست پناهندگی بیان کرد. بر اساس این گزارش، اولویت‌ها شامل تغییر سیاست‌های مهاجرتی سخت‌گیرانه دولت قبلی است. بدین ترتیب، جو بایدن قصد دارد رویکرد «سخت‌گیرانه» مهاجرتی در دولت ترامپ را تغییر دهد. هم‌چنین دو رهبر توافق کردند تا در راستای کاهش مهاجرت‌های بی‌قاعده با یکدیگر همکاری کنند.

3

تماس امنیتی واشنگتن و تل‌آویو

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل در اولین گفت‌وگوی تلفنی خود توافق کردند که در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و صلح ابراهیم، روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب در آینده نزدیک مذاکره کنند. هم‌زمان کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد که یوسی کوهن، رییس موساد، ماه آینده میلادی به همراه هیاتی از مقام‌های وزارت خارجه و وزارت دفاع اسرائیل، برای دیدار با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و رییس سازمان سیا، ویلیام برنز، به واشنگتن سفر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هیات اسرائیلی در جریان این سفر اطلاعاتی را در مورد ایران به دولت جو بایدن ارائه خواهد داد. این هیات همچنین از دولت جدید آمریکا خواهند خواست تا اطمینان حاصل شود که هرگونه توافق با ایران شامل پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد بود. در گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل تاکید شده است که هیات اسرائیلی در جریان سفر به آمریکا هم‌چنین خواستار «پایان دادن به سنگربندی ایران در ترکیه، عراق و یمن خواهند شد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند خواست تا به مراکز اتمی ایران دسترسی کامل داشته باشند.»

_115811367_7cafb807-45fb-4724-afe8-ee430e57757b

درگیری حشد‌الشعبی با داعش

خبرگزاری العربیه از درگیری شدید و کشته‌شدن 10 تن از نیروهای سازمان حشد الشعبی با عناصر داعش در مرکز عراق خبر دادند.  این خبرگزاری به نقل از اداره کل اطلاع رسانی سازمان الحشد الشعبی عراق گزارش داد که شام‌گاه شنبه تیپ 22 این سازمان (سپاه بدر) حمله سنگین عناصر داعش را در استان صلاح‌الدین دفع کرده و در این اثناء درگیری‌های خونینی رخ داده است . این درگیری‌ها در منطقه «العیث» گزارش شده است. در طی این درگیری‌ها عناصر داعش در این منطقه به محاصره نیروهای الحشد در آمده‌اند و بر اثر درگیری‌ها چهار تن از فرماندهان نیز از جمله «ابو علیاء الحسناوی»، فرمانده هنگ سوم حشد الشعبی کشته شده است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید