دو تفکر متفاوت اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدای ۱۴۰۰

 اصلاح طلبان اگرچه امید چندانی به پیروزی در ۱۴۰۰ ندارند اما این روزها دست به کار شده اند تا علم سازوکار جدید انتخاباتی را برپا کنند تا شاید در رقابت با رقیب شانسی بیابند. نهاد اجماع ساز که روز گذشته اسامی آن نیز اعلام شد قرار است محور تحرک انتخاباتی چپ گرایان در این انتخابات باشد. 

حجت الاسلام سیدمحمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز،  به خبرآنلاین می‌گوید: « طی ده سال گذشته و پس از انتخابات ۸۸، موانع و فشارهای زیادی روی جریان اصلاح طلبی وجود داشته تا این جریان حذف شود؛ این فشارها همچنان وجود دارد. از این رو بنده پیش بینی نمی‌کنم این فشارها تا زمان انتخابات برداشته شود.»

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که بعید است جریان اصلاح‌طلب در انتخابات آینده، امکان حضور قدرتمند با یک چهره متفاوت داشته باشد و یا اینکه با داشتن یک سری اختیارات جدید بتواند در صحنه حاضر شود.

او ضمن تاکید بر اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان مشخص و روشن نیست، می‌گوید:« اگر مردم حضور پیدا نکنند اصلاح‌طلبان نمی‌توانند فعال شوند.»

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با محمد علی ابطحی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب را بخوانید؛

********

*آقای ابطحی! تحلیل شما از وضعیت اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟ خبرهایی درباره سروسامان گرفتن نهاد اجماع ساز هم این روزها منتشر شده است.

من درباره شورای اصلاح‌طلبان و تشکیلات مختلفی که مرتبط با اصلاح‌طلبی است اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسد یک مسیری، پیش روی اصلاح طلبان قرار گرفته است. بنده تصور می‌کنم در این طیف وسیع اصلاح‌طلبی، دو تفکر حاکم است یک تفکر این است که نسبت به هر کسی که حداقل تمایلات اصلاح‌طلبی را داشته باشد و بتواند از کانال شورای نگهبان رد شود اقبال صورت گیرد و  آن فرد مورد حمایت واقع شود هر چند رنگ و بوی اصلاح‌طلبی نداشته باشد تا در نتیجه اصلاح‌طلبان بدین وسیله بتوانند در قدرت نقشی داشته باشند. 

دو تفکر متفاوت اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدای ۱۴۰۰

بخش دیگری که عمده جریانات اصلاح‌طلب را تشکیل می‌دهند بر این باورند که باید حداقل‌های کف اصلاح‌طلبی در کاندیدای موردنظر وجود داشته باشد بدین گونه که به دلیل دارا بودن آن کف اصلاح‌طلبی، ما از آن کاندیدا حمایت و آن را معرفی کنیم. نوع برخورد و بی تفاوتی دولت نسبت به اصلاح‌طلبان به ویژه در دور دوم ریاست جمهوری، این تفکر را در میان اصلاح‌طلبان، تقویت کرد که کاندیدای اصلاح‌طلبان، چه مورد پذیرش قرار بگیرد و چه مورد پذیرش قرار نگیرد آنها به کف اصلاحات پایبند باشند و کسانی که خارج از جریان اصلاح‌طلبی هستند را در درون این جریان قرار ندهند.

امکان حضور قدرتمند اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ را بعید می دانم

*در حال حاضر، مشکل اصلی پیش روی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

در واقع مشکل اصلی این است که طی ده سال گذشته و پس از انتخابات ۸۸، موانع و فشارهای زیادی وجود داشته تا این جریان حذف شود؛ این فشارها همچنان وجود دارد. از این رو بنده پیش بینی نمی‌کنم این فشارها تا زمان انتخابات برداشته شود. به بیانی دیگر تصور اینکه جریان اصلاح‌طلب در انتخابات آینده، امکان حضور قدرتمند با یک چهره متفاوت داشته باشد یا اینکه با داشتن یک سری اختیارات جدید بتواند در صحنه حاضر شود را بسیار بعید می‌دانم. در واقع همین دلیلی است که جامعه هم نسبت به حضور در انتخابات، کم رغبت به نظر می‌رسد.

مردم امیدی به تغییر ندارند

*این کم رغبتی در میان مردم را ناشی از چه وضعیتی می‌دانید؟ چقدر اصلاح طلبان در این حس و حال مردم نقش داشتند؟

وقتی جامعه نسبت به حضور در انتخابات و مشارکت، کم رغبت باشد بدین معناست که امیدی هم به تغییر ندارند مردم در انتخابات‌های گذشته هم که خواست خود را از طرق مختلف می‌توانستند اعمال کنند به نوعی ناامید شدند چراکه نه تنها آن خواست‌ها مورد قبول و پذیرش قرار نگرفت بلکه بیشتر با آن مخالفت شد و درگیری ایجاد شد. بنابراین به نظر می‌رسد یک رأی حداقلی در انتخابات آینده برای بسیاری مفید است از این رو اینها فضا را تا حدودی متفاوت می‌کند و کار را بسیار سخت می‌کند. شاید این مجموعه نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان هم گرفتار همین اتفاقات هستند ببینند این اتفاقات به چه سمتی حرکت خواهد کرد. 

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید درباره کاندیداها سبک و سنگین کنند

بنده بر این باورم که انتخابات ریاست‌جمهوری اصلا به بحث و بررسی زیاد، نیازی ندارد بلکه باید یکی، دو، سه مصداق چه در میان اصولگرایان و چه در اصلاح‌طلبان مطرح شود، درباره آنها گفت و گو شود و به نوعی سبک و سنگین شود تا براساس آن، اصلاح‌طلبان رو به جلو حرکت کنند. 

نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان اهمیتی ندارد

*فکر می کنید نهاد اجماع ساز بتواند در هماهنگ کردن اصلاح طلبان تا انتخابات مثمر ثمر باشد؟

اینکه همواره سخن از نهاد اصلاح‌طلبان و اجماع‌ساز مطرح می‌شود به دلیل ابهاماتی است که در سخنانم به آن اشاره کردم مبنی بر اینکه وضعیت اصلاح‌طلبان مشخص و روشن نیست و معلوم نیست در آینده چه رخ خواهد داد؟ آیا فضا باز می‌شود؟ آیا مردم در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر؟ به بیانی دیگر، اگر مردم حضور پیدا نکنند اصلاح‌طلبان نمی‌توانند فعال شوند. بنابراین ابهاماتی همچنان وجود دارد در نتیجه این نهاد اجماع ساز آن چنان مهم نیست. 

*با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها، برخی بر این باورند که بحث تنش‌زدایی مطرح شده و این به نفع اصلاح‌طلبان است آیا از نگاه شما اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌توانند امیدی داشته باشند؟

اساسا بنده، نگاه به خارج از مرزها را در ارتباط با انتخابات، آنچنان قابل توجه نمی‌دانم و به این مولفه باور ندارم اما طبعا شرایط جهانی بسیار تعیین کننده است به ویژه اینکه بحران اقتصادی فعلی که ایران با آن روبروست تحت تاثیر شرایط جهانی است در نتیجه این بحران اقتصادی باید از بین برود. به بیانی دیگر از بین رفتن این بحران اقتصادی هم تنها با همکاری‌ و تلاش جهانی و با اتکا به نیروهای داخلی، امکان پذیر است. در دوره ترامپ، قدرتهای جهانی با اعمال فشارهای حداکثری علیه ایران مخالفتی نکردند.

بخاطر آینده جمهوریت نظام نیازمند یک انتخابات پرشور هستیم

 در حال حاضر هم اگر تغییر وضعیتی در دنیا صورت بگیرد در داخل هم باید چهره‌هایی باشند که مورد قبول دنیا قرار گیرند. بنابراین صرفا این گونه نیست که کسی از داخل کشور تصمیم بگیرد ارتباطاتش را با دنیا درست کند بلکه این ارتباطات و تنش‌زدایی، بحث دو سویه است  و طرف مقابلی هم وجود دارد. بنابراین در داخل، کسی باید باشد که بتواند با طرف مقابل، باب گفت و گو را باز کند.

شاید شرایط در مجموع، شرایطی است که برای آینده جمهوریت در کشور و انقلاب اسلامی، نیاز باشد انتخابات پرشوری برگزار شود و آنهایی که به انتخابات حداقلی علاقه‌مندند و ظرفیت این نوع انتخابات را دارند اهمیت این برهه تاریخی را حس کنند و فکر کنند که کشور بدون یک حضور فعال و مشارکت جمعی نمی‌تواند از خطرات و مشکلات رد شود.

فکر نمی کنم اجازه باز شدن فضا برای اصلاح طلبان را بدهند

* این روزها برخی اصلاح‌طلبان رایزنی در سطح شورای نگهبان و دیگر نهادهای حاکمیتی را برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌کنند؟ خود شما چقدر ضرورت این موضوع را حس می کنید؟

بحث تنش زدایی در داخل هم مانند تنش زدایی با جهان است بدین معنا که دو طرف وجود دارند از این رو دو طرف باید بپذیرند که آیا آمادگی گفت و گو و رایزنی با یکدیگر را دارند یا خیر؟ به ویژه طرفی که در این گفت و گو، قدرت بیشتری در اختیار دارد. بنده پیش بینی نمی‌کنم بعد از این همه فشاری که طی این مدت به اصلاح‌طلبان وارد شده، اجازه بدهند تا انتخابات ۱۴۰۰، فضا برای اصلاح‌طلبان باز شود و درعین حال فضای گفت و گوی داخل کشور هم شکل بگیرد. حال اگر هم این فضا شکل بگیرد که بنده بر این باورم شکل نمی‌گیرد، برای مشارکت حداکثری بسیار موثر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.