اعضای موسوم به مدیران استیضاح که منتخب مجلس نمایندگان آمریکا هستند، شامگاه دوشنبه پرونده استیضاح ترامپ را با اتهام «تحریک برای شورش» به مجلس سنا فرستادند تا در جلسات محاکمه‌ای که قرار است از ۲۰ بهمن ماه تشکیل شود، رسیدگی شود.

پس از رسیدن پرونده به سنا، جیمی راسکین سرپرست تیم مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان، دادخواست اتهامی ترامپ را قرائت کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا ۲۵ دی‌ماه پس از بحثی حدود پنچ ساعته،  وارد رای‌گیری برای دومین استیضاح ترامپ در مدت چهار سال شد که ۲۳۲ نفر با آن موافقت و ۱۹۷ نفر با آن مخالفت کردند.

۱۰ نفر از جمهوری‌خواهان نیز به نفع موافقان استیضاح ترامپ رأی دادند. ضمن آنکه پنج نماینده نیز از رأی دادن امتناع کردند.

پس از حادثه شورش هواداران ترامپ در ۱۷ دی‌ماه و یورش به ساختمان کنگره آمریکا که به کشته شدن ۶ نفر و مجروح شدن تعداد زیادی منجر شد، استیضاح ترامپ در دستور کار نمایندگان عمدتا دموکرات قرار گرفت.

ابتدا آنها کوشیدند تا مایک پنس معاون رئیس جمهوری را متقاعد سازند با استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی، رئیس جمهوری آمریکا را برکنار کند و اختیارات را در دست گیرد. این درخواست با وجود تصویب یک قطعنامه درباره آن، با مخالفت پنس مواجه شد.

ترامپ هم به جای پذیرش مسئولیت آنچه که در چهارشنبه گذشته در پایتخت آمریکا رخ داد، سخنرانی و اقدامات خود را کاملا مناسب خواند. او در عین حال تهدید کرد استیضاح وی منجر به برافروخته شدن خشم بیشتر خواهد شد.

اما مخالفان وی معتقدند که همه آنچه که در ۱۷ دی‌ماه رخ داد به واسطه فراخوان ترامپ و حمایت‌های وی رخ داده است. این موضوع فقط در میان دموکرات‌ها مطرح نیست و جمهوری‌خواهان هم به آن باور دارند. 

همزمان با ارسال پرونده استیضاح ترامپ به سنا، رئیس جمهوری سابق آمریکا در بیانیه‌ای از آغاز دفتر رسمی خود در پالم بیچ فلوریدا خبر داد که تمام فعالیت‌های رسمی همچون ارتباط با خبرنگاران در آن انجام می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.