به گزارش شبکه خبری الجزیره، تایوان که چین آن را بخشی از سرزمین خود قلمداد می‌کند، از زمان نفوذ گسترده جنگنده‌های چینی و بمب‌افکن‌های دارای قابلیت هسته‌ای به بخش جنوب غربی محدوده شناسایی پدافند هوایی این جزیره در روزهای شنبه و یکشنبه، که با ورود ناو گروه آمریکایی به دریای مورد مناقشه چین جنوبی همزمان شد، در موقعیت تنش‌زایی قرار گرفته است.

پایگاه شهر "تاینان" واقع در جنوب غرب تایوان، منزلگاه جنگنده‌های دفاع بومی F-CK-۱ Ching-kuo، به طور مداوم به جت‌ها دستور رهگیری نیروی هوایی چین را می‌دهد.

سرهنگ "لی چینگ-شی" به خبرگزاری رویترز گفت جت‌های آن‌ها هنگام واکنش به جت‌های چینی معمولاً مجهز به تیربار، موشک‌های سایدویندرز و موشک‌های اسکای اسورد ساخت تایوان هستند و می‌توانند "در هر زمان" پاسخ دهند.

وی در نشست دولتی در پایگاه تاینان اظهار کرد: ما آماده هستیم. حتی یک ذره از خاکمان را هم تسلیم نخواهیم کرد.

"تسای اینگ-ون"، رئیس جمهوری تایوان به دنبال تقویت دفاع این جزیره خودگردان از طریق افزایش توانایی‌های رزم نامتقارن ارتش و خرید میلیاردها دلار سلاح از آمریکا، از جمله جت‌های جنگنده ارتقایافته F-۱۶، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح، سامانه‌های موشکی و موشک‌های هارپون دارای قابلیت برخورد با اهداف دریایی و زمینی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.