بار سنگین برنامه‌های ولیعهد سعودی بر دوش بودجه ریاض

به گزارش عربی ۲۱، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعلام کردند که عربستان سعودی برای اجرای برنامه‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دچار کمبود مالی شدید شده است.

به گفته این منابع، رئیس جدید بانک مرکزی عربستان وظیفه حساس ایجاد تعادل میان نیاز به حفظ ذخایر نقدی و پشتیبانی بالقوه از برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد سعودی را بر عهده دارد.

«فهد المبارک» که با حکم سلطنتی روز یکشنبه به ریاست بانک مرکزی عربستان سعودی منصوب شد، برای دومین بار این سمت را به عهده می‌گیرد. این انتصاب همزمان با اقدام این صادرکننده نفت جهان برای بهبود رکود شدید اقتصادی در سال گذشته بود که ناشی از پایین بودن قیمت نفت خام و بیماری همه گیر کووید-۱۹ است.

عربستان سعودی که سال گذشته کسری بودجه ۱۲ درصدی تولید ناخالص داخلی را ثبت کرد، قصد دارد این کسری را تا سال ۲۰۲۳ جبران کند و این کار را با برنامه ریزی برای متنوع سازی اقتصاد انجام دهد که عمدتا از سوی صندوق سرمایه گذاری عمومی که صندوق ثروت پادشاهی عربستان است، پشتیبانی می‌شود.

«مونیکا مالک» اقتصاددان ارشد بانک تجاری ابوظبی در این خصوص گفت: معتقدم فشار مالی بیشتری برای کمک به احیای فعالیت اقتصادی و تمرکز بیشتر بر حمایت از اهداف توسعه صندوق سرمایه گذاری عمومی در عربستان وجود خواهد داشت.

این کشور حوزه خلیج فارس بودجه خود را از طریق بدهی و برداشت از ذخایر دولتی نزد بانک مرکزی تأمین می‌کند، که سال گذشته نیز ۴۰ میلیارد دلار ذخیره خارجی به صندوق سرمایه گذاری عمومی برای کمک به سرمایه گذاری اضافه شد و بانک مرکزی عربستان هم اکنون حدود ۴۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

اقتصاددانان می‌گویند: این ذخایر عظیم مالی ممکن است بیشتر برای حمایت از صندوق سرمایه گذاری عمومی استفاده شود به ویژه پس از صدور قانون جدید در سال گذشته که دامنه کار بانک مرکزی این کشور را گسترش داد تا علاوه بر حفظ ثبات پولی و مالی از رشد اقتصادی نیز حمایت شود.

ولیعهد روز یکشنبه هفته جاری گفت: صندوق سرمایه گذاری عمومی با دارایی ۱.۵ تریلیون ریال (۴۰۰ میلیارد دلار) قصد دارد طی ده سال آینده ۳ تریلیون ریال در بخش‌های جدید سرمایه گذاری کند و حداقل سالانه ۱۵۰ میلیارد ریال تا سال ۲۰۲۵ به اقتصاد محلی افزوده خواهد شد.

«ژان میشل سالیبا» کارشناس اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا در این خصوص گفت: در برنامه‌های صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان یک شکاف مالی وجود دارد و من معتقدم که این خلا باید از سوی مجموعه‌ای از اقدامات از جمله تزریق احتمالی سرمایه از بانک مرکزی عربستان سعودی پر شود.

به گفته این کارشناس، نقل و انتقالات به صندوق سرمایه گذاری عمومی کاهش کل ثروت ریاض را نشان نمی‌دهد، اما نقدینگی موجود در بانک مرکزی عربستان را برای حمایت از ریال در صورت نیاز کاهش می‌دهد و تزریق پول به صندوق در سال گذشته همانطور که «محمد الجدان» وزیر دارایی عربستان سعودی اظهار داشت در آن زمان به طور استثنایی انجام شده است و به کاهش شدید ذخایر در طی یک دوره بی اعتمادی اقتصادی و فشار بر ارز منجر شد.

المبارک که پیش از این از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رئیس بانک مرکزی عربستان سعودی بود، سمت‌های رئیس و مدیرعامل شرکت «مورگان استنلی» را در پادشاهی و همچنین رئیس بورس اوراق بهادار عربستان را عهده دار بوده است.

اقتصاددانان احتمال می‌دهند که تجربه‌های بانکداری او در زمینه سرمایه گذاری می‌تواند سودمند باشد، زیرا ریاض به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.