مقام دولت بایدن: روابط با فلسطین را احیا می‌کنیم
«ریچارد میلز»، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه در نشست شورای امنیت تصریح کرد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دفاتر دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین که توسط دولت قبلی این کشور تعطیل شده بودند را بازگشایی خواهد کرد.
 

میلز در نخستین سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت همزمان با حفظ روابط نزدیک با اسرائیل، روابط با فلسطینی‌ها را نیز احیا خواهد کرد.

او مدعی شد واشنگتن تلاش خواهد کرد جلوی اقدامات یکجانبه هر یک از دو طرف را خواهد گرفت.

میلز مدعی شد جو بایدن بر خلاف دولت سابق آمریکا سیاست خود را بر مبنای رایزنی با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی بنا خواهد نهاد. او گفت: «صلح را نمی‌توان به یک طرف تحمیل کرد.»

این مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن می‌خواهد توانایی رسیدن به راهکار دو دولتی در آینده را حفظ کند و اوضاع میدانی را به خصوص در غزه بهبود ببخشد.

میلز گفت دولت بایدن، اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی را به اجتناب از اقدامات یکجانبه‌ای مانند طرح الحاق اراضی، شهرک‌سازی، تخریب منازل و پرداخت پول به «تروریست‌ها» دعوت می‌کند.

دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اقدامات زیادی علیه فلسطین انجام داد. او فوریه سال ۲۰۱۷ بعد از دیدار با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد تعهد آمریکا به راهکار دو دولتی را کنار گذاشته است.

دولت آمریکا یک ماه بعدتر «دیوید فریدمن»، که یکی از طرفداران شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی بود را به عنوان سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی انتخاب کرد.

واشنگتن در یک اقدام جنجالی دیگر که با محکومیت جهانی همراه شد روز ۶ دسامبر اعلام کرد آمریکا قصد دارد سفارتش در فلسطین اشغالی را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند. این تصمیم ۱۴ مارس ۲۰۱۸ اجرایی شد.

ترامپ روز ۱۷ ژانویه سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی از کمکی را که قرار بود به آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی اختصاص دهد قطع کرد. آمریکا سرانجام ۲۵ اوت ۲۰۱۸ کل کمک خود به این سازمان را تعلیق کرد.

دولت آمریکا علاوه بر این در سال ۲۰۱۸ دستور داد دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن تعطیل شود. دولت ترامپ همچنین اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی کنسولگری‌اش در قدس شرقی را که به صورت غیررسمی نقش سفارت فلسطین را داشت تعطیل کرد.

دولت آمریکا سرانجام ۲۵ مارس ۲۰۱۹ ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی را به رسمیت شناخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.