مسکو: بازگشت آمریکا به برجام نباید توافق را تغییر دهد

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «ما این موضع را داریم که وقتی آمریکا به تابعیت از تعهداتش ذیل برجام بازگشت، نباید از آن به عنوان برگ چانه‌زنی یا بهانه‌ای برای تغییر توافق استفاده کند».

در این بیانیه آمده است: «همچنین نباید الزامات بیشتری بر ایران و دیگر طرف‌های این توافق اعمال شود. نیازی نیست که چیزی را بیش از حد پیچیده کرده یا بازآفرینی کنیم. باید دقیقاََ از متن برجام پیروی کنیم».

بر اساس این گزارش، مسکو با بیان اینکه استقامت توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۰ توسط واشنگتن به ورطه آزمایش گذاشته شد، تاکید کرد: «برخلاف حملات تحریمی معمول ایالات متحده، توافق هسته‌ای دوام آورد».

به نوشته تاس، وزارت خارجه روسیه ضمن اشاره به «نظارت دائم» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، افزود: «تمام گام‌هایی که تهران اخیراََ برداشته از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای تولید اورانیوم فلزی، تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس انجام شدند».

این بیانیه همچنین خاطر نشان کرد: «ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای آن کاملاََ صلح‌آمیز است. بازرسان آژانس اتمی راستی‌آزمایی از اینکه [برنامه هسته‌ای ایران] همین‌گونه بماند را ممکن می‌سازند».

دقایقی پیش از این اظهار نظر دولت مسکو بود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه دولت جدید آمریکا در اولین نشست خبری خود، با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت از بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.