دیاکو حسینی: آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید به آن برگردد

دیاکو حسینی درباره ادعای وزیر خارجه جدید آمریکا مبنی بر این که ابتدا ایران بابد به برجام برگردد و به تعهداتش عمل کند، گفت: آن چیزی که بایدن در رقابت های انتخاباتی گفته بود و قبلا هم در بین دموکرات ها جریان داشت، این بود که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم های یک جانبه اشتباه بود؛ لذا قول داد اگر رئیس‌جمهور شود و اگر ایران آماده باشد به تعهداتش عمل کند آمریکا به برجام بر می گردد. 

وی تصریح کرد: در واقع چیزی که بایدن اعلام کرده بود یک جمله کلی بوده و جزئیات آن را به آینده موکول کرد  و ادعاهای بلینکن وزیر خارجه آمریکا، به‌نوعی صحبت های بایدن را تکمیل کرد؛ بنابراین از نگاه آمریکای بایدن امکان بازگشت به برجام وجود ندارد، زیرا آمریکا باید رضایت جمهوری خواهان و منتقدان برجام، رضایت اسرائیل و متحدان عرب منطقه ای را که سال‌هاست منتقد برجام هستند جلب کند و اگر چنین نشود حتی امکان نقض مجدد وجود دارد.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک افزود : در نتیجه هدف آمریکا این است که این رضایت ها جلب شود و لذا نیاز به زمان دارد، آن چیزی هم که بلینکن گفت شروطی را پیش رو گذاشت که برای ایران عملی نیست، به نظر می رسد آمریکا می خواهد از این طریق، زمان رسیدگی به مشورت ها، بازبینی اثر تحریم ها و همچنین رایزنی با کنگره را داشته باشد. 

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: در نهایت آمریکا به برجام بر می گردد اما به زمان نیاز دارد و این شروط هم بهانه ای است تا فرصتی را برای خود ایجاد کنند. 

وی درباره این که آمریکا باید ابتدا خود به برجام برگردد و نه ایران تصریح کرد : این مساله استدلال حقوقی و منطقی درستی است اما این قاعده عام در سیاست بین الملل است و معمولا آنچه کار را جلو می برد حق نیست، زور است. آمریکا هزینه سنگینی را بابت خروج از برجام پرداخت کرده که نمونه آن  از دست دادن ارتباط قوی با متحدان اروپایی خود است. 

حسینی ادامه داد: هر عقل سلیمی می پذیرد که آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید برگردد، در حالی که ایران حتی اعلام خروج از برجام نکرده یعنی همچنان به آن پایبند هست و تنها براساس مفاد برجام عمل کرده است در نتیجه آمریکا باید زودتر به توافقات برگردد. 

این پژوهشگر مسائل استراتژیک اظهار کرد: اتفاقی که در حال رخ دادن است این که آمریکا هنوز استراتژی روشنی برای بازگشت به برجام ندارند و تحت فشار سنگینی از طرف اسرائیلی‌ها، بخش بزرگ جمهوری خواهان و متحدان عرب منطقه ای است،  البته که آن میراث ترامپ باید تغییر کند و آن ها معتقد بودند که توانسته به ایران فشار زیادی وارد کند هر چند در عمل شکست خورده اما مدافعان این عقیده در آمریکا همچنان در حال تلاش هستند و این ها بخشی از ملاحظاتی است که باید در نظر بگیریم. 

حسینی تاکید کرد: در نتیجه این زمانی است که آمریکای بایدن برای جلب نظر جمهوری خواهان و... نیاز دارد و بخشی از روند بازگشت به برجام است.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد: نکته ای که باید مد نظر داشته باشیم این که با پیش رفتن قانون مجلس در توقف اجرای پروتکل الحاقی یکی از بهانه ها و در واقع امیدهایی است که دموکرات ها تمایل دارند اتفاق بیافتد و این قانون به آن ها اجازه می دهد تا زمان لازم را در اختیار داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود مهم است که ایران مدت زمان را کوتاه تر کند و با تکیه بر حقوق بین الملل و موضع خوبی که در توافق دارد آمریکا را تحت فشار قانونی و قابل قبول افکار عمومی قرار دهد تا به تعهداتش عمل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.