نامه شاه اردن تسلیم رئیس جمهوری عراق شد

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق آمده است: «بشر الخصاونه» نخست وزیر اردن امروز پنجشنبه با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در کاخ السلام شهر بغداد در حضور وزیران خارجه دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

این بیانیه افزود: نخست وزیر اردن در این دیدار نامه کتبی «عبدالله دوم» شاه کشورش را تسلیم صالح کرد و دو طرف روابط دوجانبه را بررسی کردند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق به محتوا و جزئیات این نامه اشاره‌ای نشده است.

این بیانیه تصریح کرد: رئیس جمهوری عراق در این دیدار بر پیشبرد چارچوب همکاری دو جانبه و انتظار عراق برای برقراری روابطی توسعه یافته، افزایش سطح همکاری با اردن در همه زمینه‌ها و گشودن افق‌های گسترده‌تر برای تقویت تفاهم‌ها و پروتکل‌های مورد توافق دو کشور تاکید کرد.

براساس این بیانیه،  صالح همچنین بر اهمیت پیگیری ساز و کار هماهنگی سه جانبه عراق، اردن و مصر برای ایجاد روابطی راهبردی در راستای منافع مشترک و مقابله با چالش‌های تروریسم و افراط گرایی و کاهش تنش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و ایجاد مکانیزم صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

الخصاونه پیش از این با نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق به طور جداگانه دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کرد.

عراق و اردن امروز بعد از دیدار نخست وزیران دو کشور، در بیانیه مشترکی بر تداوم تلاش برای حل بحران‌های منطقه و برقراری امنیت و ثبات و محکوم کردن همه اشکال تروریسم و ادامه تلاش مشترک برای مبارزه با آن تاکید کردند.

این بیانیه افزود: دو کشور در خصوص همکاری سه جانبه بین اردن،  عراق و مصر، بر لزوم تسریع در اجرای نتایج اجلاس سران سه کشور در ماه اوت سال ۲۰۲۰ میلادی در امان تاکید کردند.

تسهیل و افزایش تبادل تجاری، احداث شهرک اقتصادی، همکاری در زمینه صنایع دارویی، انرژی، حمل و نقل، بهداشت، آب و فاضلاب و آموزش و پرورش و همکاری بخش خصوصی از دیگر توافق‌های دو کشور براساس این بیانیه بود.

سفیر عراق در اردن بیست و هفتم دی‌ماه گذشته از همکاری اطلاعاتی - امنیتی دو کشور و تهیه ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف خبر داده بود.

«حیدر العذاری» تصریح کرده بود که ۱۴ یادداشت تفاهم بین عراق و اردن در زمینه‌های حمل و نقل، صنعت، مواد معدنی، منابع آبی، آموزش عالی، کار و امور اجتماعی، فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی بین عراق و اردن تهیه شده و سفارت عراق در اردن و سفارت اردن در عراق بی وقفه در تلاش برای امضا و اجرایی کردن آنها هستند.

وی افزوده بود: پنج عدد از این یادداشت تفاهم‌ها نهایی شده و آماده امضا است و منتظر تعیین زمان و مکان مناسب برای انجام این مهم هستیم. تلاش‌ها برای نهایی کردن ۹ یادداشت تفاهم دیگر نیز در جریان است.

العذاری درباره همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین عراق و اردن نیز گفته بود: اردن بر اساس روابط استراتژیک و تاریخی و جغرافیایی دو کشور نقش مهمی در حمایت و پشتیبانی از عراق در جنگ علیه تروریسم داشته است.

وی ادامه داده بود: ثبات عراق به دلیل موقعیت دو کشور و مرزهای مشترکی که آنها را به هم متصل می‌کند، به سود اردن است. همچنین همکاری مشترکی در زمینه آموزش نیروهای عراقی وابسته به وزارت دفاع وجود دارد و سال گذشته هر سه ماه یک دوره آموزشی برگزار شد و همکاری‌ها همچنان ادامه دارد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق ۲۹ آذرماه گذشته در یک سفر از پیش اعلام نشده به اردن رفت و با شاه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

دفتر الکاظمی آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار روابط دو جانبه و مسائل مشترک مورد علاقه به ویژه مقابله با چالش‌های اقتصادی کنونی و روش‌های بهبود بخشیدن به آثار همه گیری کرونا بر اقتصاد دو کشور را بررسی کردند.

عراق و اردن در قالب ساز و کار هماهنگی سه جانبه با مصر همکاری می‌کنند. شهر قاهره چندی پیش شاهد رایزنی‌های سه جانبه این سه کشور برای تقویت روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف بود.

آخرین نشست سه جانبه بین سه کشور در سطح وزیران امور خارجه درباره ساز و کار هماهنگی سه جانبه در خصوص مسایل فی‌مابین و منطقه‌ای، ۲۲ مهرماه گذشته در شهر قاهره برگزار شده بود.

این رایزنی‌ها در چارچوب اجرایی کردن نتایج اجلاس سران سه کشور عراق، مصر و اردن صورت گرفت که شهریورماه گذشته در شهر امان برگزار شد.

امان پایتخت اردن چهارم شهریور گذشته شاهد برگزاری نشست سه جانبه «عبدالله دوم» شاه این کشور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر بود که طی آن، همکاری منطقه‌ای و در صدر آن مسئله فلسطین و هماهنگی برای مقابله با شیوع «ویروس کرونا» مورد بحث قرار گرفت.

اردن، عراق و مصر تاکنون سه نشست در سطح سران برگزار کرده‌اند که نخستین نشست در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی در قاهره، دومین نشست در ماه سپتامبر همان سال در آمریکا و سومین نشست مردادماه گذشته، در امان برگزار شد.

قرار است چهارمین نشست سران اوایل سال جاری میلادی با سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به بغداد برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.