روسیه: رویکرد غرب درباره ناوالنی علیه مسکو کارگردانی شده است

ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی اظهار داشت: ما به اظهارات کارگردانی شده و عملا هماهنگ با یکدیگر سیاستمداران غربی در مورد وضعیت پیرامون اقدامات اعتراضی غیرقانونی و سایر مسائل داخلی روسیه توجه کردیم. بسیاری بویژه مقام‌های غربی برای بیان جملات زیبا تمرین کرده بودند اما این اظهارات به یکدیگر بسیار شبیه بود.

وی افزود: شنیدن این سخنان از کشورهایی که نیروهای امنیتی آنها بدترین اقدامات خشن را علیه معترضان در کشورهای خود بکار می‌برند حیرت آور است.

 زاخارووا برای مثال به اعتراضات جنبش جلیقه زردها،  معترضان در برابر کنگره آمریکا یا تظاهرات جامعه مدنی و مخالفان قرنطینه کرونایی در همه کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت که نیروهای امنیتی این کشورها بدترین رفتارهای خشن را علیه معترضان داشته‌اند.   

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود از عدم واکنش اتحادیه اروپا به سرکوب اعتراضات در هلند انتقاد کرد.  

وی افزود: آنها (مسوولان اتحادیه اروپا) اقدامات (سرکوبگرانه) در کشورهای اروپایی را هیچگاه محکوم و حتی درباره این اقدامات اظهار نظر نمی‌کنند.  

اعتراضات در هلند از چند روز پیش علیه محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ جریان دارد و شهرهای مختلف این کشور را فرا گرفته است.  

هزاران نفر از هواداران ناوالنی روز شنبه در مسکو و چندین شهر دیگر روسیه اقدام به برپایی تظاهرات کرده و خواستار آزادی او شدند و بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسی، ماموران امنیتی بیش از یک هزار نفر از شرکت کنندگان در این اعتراضات را در شهرهای مختلف روسیه دستگیر کردند.

کشورهای غربی بویژه آمریکا از اقدامات نیروهای امنیتی روسیه برای جلوگیری از برگزاری اعتراضات انتقاد کرده و خواستار آزادی همه افراد بازداشت شده و نیز ناوالنی شدند که از دو هفته پیش و بعد از بازگشت به روسیه از آلمان در بازداشتگاه مسکو بسر می‌برد.

جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو به دلیل حمایت آشکار کشورش از این اعتراضات به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، مراتب اعتراض مسکو را به سالیوان در رابطه با حمایت سفارتخانه آمریکا از اعتراضات غیرقانونی در روسیه اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.