کدام واکسن در ایران مجوز توزیع گرفت؟

شاید مهمترین خبر کرونایی امروز، مجوز گرفتن واکسن sputnik v روسیه برای تزریق در ایران است. خبری که تاکنون از مجاری رسمی اطلاعرسانی نشده بود ولی امروز سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد به صورت اضطراری برای این واکسن، مجوز صادر شده است. نکته اینجاست که واکسن روسی، تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد و قرار است از طریق کشور ثالث یعنی هندوستان وارد ایران شود.

خبر مهم دیگر این است که در فرودگاه ها و مبادی ورودی کشور، آزمایش کرونا اجباری شده است و تمامی مسافرانی که قدم به میهن می گذارند باید تست بدهند تا اطمینان از عدم آلودگی آنها حاصل شود.

یکی از خبرهای نگران کننده امروز کرونایی، افزایش آلودگی نوجوانان و کودکان به ویروس است. این خبر از آن رو دارای اهمیت است که ناقلان کم سن و سال، عموما علامت مشخصی ندارند و چون در رعایت نکات بهداشتی چندان جدی نیستند، باعث می شوند آلودگی کرونا در ابعاد وسیعتر گسترش پیدا کند.

اخبار نگران کننده دیگری هم درباره کرونا امروز منتشر شد. از جمله آنکه در شبانه روز گذشته تعداد ۸۵ نفر از هموطنان به دلیل ابتلا به این بیماری از دنیا رفتند و بیش از ۵۳۰ نفر هم به بیماران بستری کرونایی در سراسر کشور در یک روز اضافه شد. این آمار نگران کننده نشان می دهد موج چهارم طغیان کرونا از آنچه به نظر می رسد به ما نزدیکتر است و اگر رعایت نکات بهداشتی را پشت گوش بیندازیم، باز هم به روزهای سیاه آبانماه و تلفات چهاررقمی روزانه بازخواهیم گشت.

متاسفانه گزارشهای آماری هم نشان می دهد از آنجایی که ذات ویروس کرونا در سرما بیشترین سازگاری و فعالیت را نشان می دهد، احتمال دارد تلفات زمستانی ویروس کرونا از پاییز بیشتر شود. اتفاقی که مسئولان پیش از آن از احتمال آغاز موج زمستانی کرونا هشدار داده بودند، موجی که باعث شده تا بسیاری از کشورها سیاه‌ترین روزهای کرونایی خود را بگذرانند. از ابتدای شروع پاندمی کووید-۱۹ تاکنون ایران با سه موج مرگبار این بیماری درگیر شده است که آخرین موج آن که از ابتدای پاییز شروع شد، ایران را با سیاه‌ترین روزهای کرونایی خود روبرو کرد؛ روزهایی که در مجموع منجر به مرگ بیش از ۳۲ هزار نفر از ابتدای پاییز تاکنون شده است. آن طور که تجربه کشورهای دیگر از موج زمستانی کرونا نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد احتمال در پیش بودن روزهایی مرگبارتر از پاییز هم وجود دارد.

امروز همچنین رئیس جمهور برای افزایش محدودیتهای کرونایی دستوراتی را صادر کرد . روحانی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امسال دو پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در نبرد با استکبار را جشن می‌گیریم. دولتی که می‌خواست ما رنگ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را هم نبینیم اکنون با خفت و خواری از دنیای سیاست کنار گذاشته شده و در مقابل ما با افتخار چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب‌مان را هر چند به صورت نمادین اما با شکوه، جشن می‌گیریم.

در گزارش قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بر آمادگی استان‌ها برای برگزاری مراسم نمادین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و هماهنگی با رسانه‌های همگانی و بویژه رسانه ملی در استان‌ها برای پخش همزمان مراسم ۲۲ بهمن تاکید شده بود.

موضوع روند فعالیت کسب و کارهای مرتبط با ایام عید و اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی این کسب و کارها، از محورهای گزارش‌های جداگانه کمیته‌های اقتصادی و بهداشتی و درمانی و قرارگاه عملیاتی ستاد بود.  روحانی با اشاره به این گزارش تاکید کرد که باید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، از آغاز موج چهارم بیماری کرونا جلوگیری شود تا به این ترتیب مسئولان ناچار نشوند مجددا یک سلسله محدودیت‌ها را در شهرهایی که در وضعیت نارنجی و یا قرمز قرار می‌گیرند، اعمال کنند.

رئیس جمهور به همه کمیته‌ها بویژه کمیته تبلیغات و قرارگاه عملیاتی دستور داد که هشدارهای لازم در خصوص ضرورت رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی با هدف حفظ سلامتی مردم و تداوم فعالیت‌های مرتبط با معیشت مردم، داده شود. کمیته بهداشتی و درمانی در ادامه این جلسه نیز گزارشی را از اقدامات انجام شده در خصوص تولید واکسن داخلی و روند خرید واکسن از خارج، ارائه داد.

خبر کرونایی دیگر آنکه پس از انتشار خبر تاسف بار فوت مهرداد میناوند، فوتبالیست بااخلاق و دوست داشتنی کشورمان به دلیل ابتلا به کرونا، امروز مراسم تدفین این ورزشکار محبوب برگزار شد. در مراسم خداحافظی با میناوند، چهره های معروفی مانند علی کریمی هم حضور داشتند که از فراق دوست قدیمی خود، اشک می ریختند .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.