عضو پارلمان عراق: نظامیان آمریکا عقب نشینی نکنند، به مقاومت متوسل می‌شویم

عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق روز پنجشنبه گفت که اگر روند کار سیاسی برای اخراج نظامیان خارجی از عراق جواب ندهد، عراقی‌ها  به مقاومت متوسل می‌شوند.

این عضو پارلمان عراق در واکنش به اخبار حاکی از تصمیم «لوید آستین» وزیر دفاع جدید آمریکا برای تجدید نظر در تصمیم خروج نظامیان آمریکا از عراق گفت: «تصمیم اخراج نظامیان خارجی از عراق به عراقی‌ها مربوط می‌شود.»

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تاکید کرد: «اگر راه حل‌های سیاسی دولت عراق برای اخراج نظامیان خارجی موفقیت آمیز نباشد، برای اخراج نظامیان بیگانه به مقاومت متوسل می‌شویم.»

البلداوی که از اعضای ائتلاف «الفتح» عراق به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان سازمان الحشد الشعبی است، گفت: «تصمیم اخراج نظامیان خارجی از عراق قطعی شده و هیچ انصرافی از آن مطرح نیست و نظامیان خارجی هم هیچ راهی جز عقب نشینی از عراق ندارند و ما با دولت برای اجرای این مصوبه همکاری می‌کنیم.»

او تصریح کرد: «حضور نظامیان خارجی در عراق تهدیدی خطرناک برای امنیت و ثبات عراق و منطقه است، زیرا آمریکا می‌خواهد عراق را عرصه درگیری قرار دهد و این موضوع مردود است.»

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با «وال استریت ژورنال» گفت که هرگونه تصمیم درباره تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان با رایزنی با دولت‌های این دو کشور اتخاذ خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا روز ۱۵ ژانویه (۲۶ دی ماه) خبر داد که تعداد نظامیان این کشور در عراق به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.در همان روز شمار نظامیان این کشور در افغانستان  به۲۵۰۰ نفر کاهش یافت.

قریب به سه هزار نظامی آمریکایی در چارچوب نیروهای ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش در عراق مستقر هستند.

ترامپ در واپسین روزهای باقیمانده از دوره ریاست جمهوری خود با کاهش نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان تلاش کرد که وانمود کند به یکی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده است.

آمریکا سوم ژانویه ۲۰۲۰، در اقدامی تروریستی سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین رئیس الحشد الشعبی را به همراه نیروهای همراه آن دو در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.