سفیر آمریکا: حزب‌الله نباید در دولت لبنان مشارکت داشته باشد

«دورتی شیا»، سفیر ایالات متحده آمریکا در بیروت گفته است که این کشور مخالف مشارکت حزب الله در دولت جدید است.

وب سایت خبری «السیاسة» لبنان پنجشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که سفیر آمریکا به مقامات لبنانی که با آن‌ها دیدار داشته، گفته است کشورش به دنبال تقویت روابط خود با لبنان است و به حمایت‌های خود از مؤسسات امنیتی رسمی از جمله ارتش و نیروهای امنیتی ادامه خواهد داد.

به گفته این منابع، شیا گفته است: «حل بحران حکومت باید داخلی باشد. به این صورت که بر سر این موضوع بین رهبران لبنانی توافقی حاصل شود».

سفیر آمریکا همچنین در ادامه مداخلات در مور داخلی لبنان، به مسئولان این کشور گفته است که آمریکا نمی‌تواند قبول کند که حزب‌الله در دولتی که قرار است تشکیل شود، مشارکت کند.

شیا بعد از ظهر پنجشنبه دیداری با «حسان دیاب»، نخست وزیر پیشبرد امور لبنان داشته و بنا به گزارش النشره، دو طرف در مورد اوضاع لبنان و راه‌های تقویت روابط دوجانبه در سایه تغییر دولت در آمریکا گفت وگو کرده‌اند.

علاوه بر آمریکا، عربستان سعودی نیز مخالف حضور حزب الله به عنوان حزب سیاسی در تشکیل دولت جدید به نخست‌وزیری سعد الحریری است.

رسانه‌های لبنان نوشتند که عربستان سعودی پیام منفی به لبنان درباره دولت جدید مخابره کرده است؛ به نحوی که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه این کشور گفته است که لبنان بدون اصلاح سیاسی و کنار گذاشتن نیروهای حزب الله، پیشرفت نخواهد کرد(جزئیات بیشتر).

لبنان بعد از انفجار مهیب بندر بیروت که صدها کشته و زخمی و ویرانی گسترده برای پایتخت برجای گذاشت و به دنبال آن استعفای «حسان دیاب»، نخست‌وزیر سابق، نتوانسته است، دولت جدید تشکیل دهد.

میشل عون به‌رغم استعفای دیاب، از او خواسته همچنان سکان دولت‌ پیشبرد امور را تا تشکیل کابینه بعدی به دست بگیرد. او همزمان با فشارهای رئیس جمهور فرانسه و اولتیماتوم‌های مداومش برای تشکیل کابینه، سعد الحریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

سعد الحریری طی این مدت به‌رغم معرفی برخی نامزدهای وزارتخانه‌ها نتوانسته است دولت جدید را تشکیل دهد و احزاب سیاسی و جریان‌ها بر سر نحوه توزیع مناصب اختلاف نظر دارند.

سعد الحریری  بر موضع خود درباره نحوه تشکیل کابینه و سازوکارهای آن اصرار دارد و در مقابل  رئیس جمهور لبنان و التیار الوطنی الحر( جریان ملی آزاد لبنان) حزب متبوع او، موضع متفاوتی درباره تشکیل کابینه دارند و در این مدت کارشان  به مجادله لفظی هم کشیده است و از همین رو هنوز نشانه‌های مثبتی از تشکیل کابینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.