توضیح دفتر ریاست جمهوری تونس درباره سوء قصد به جان «قیس سعید»

دفتر ریاست جمهوری تونس شامگاه پنجشنبه در بیانیه ای از جزئیات مربوط به پاکت مشکوکی خبر داد که روز دوشنبه گذشته به کاخ ریاست جمهوری این کشور رسیده بود.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، دفتر ریاست جمهوری تونس در این بیانیه آمده است: کاخ ریاست جمهوری تونس روز دوشنبه ۲۵ ژانویه نامه ویژه ای برای قیس سعید را دریافت کرد که روی پاکت نامه نام فرستنده درج نشده بود.

بر اساس این بیانیه، رئیس دفتر رئیس جمهور تونس پاکت را باز کرد و متوجه پاکت خالی است، اما به محض باز کردن پاکت وضعیت سلامت او رو به وخامت گذاشت و  به ضعف شدید، از دست دادن تقریبا کامل بینایی خود و سردرد شدید دچار شد.

در ادامه بیانیه آورده شده است: «یکی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری تونس در هنگام وقوع حادثه در دفتر حضور داشته و او هم به علائمی مشابه اما با شدت کم‌تری دچار شد.»

ریاست جمهوری تونس گفت قبل از اینکه تصمیم گرفته شود که این پاکت به وزارت کشور برای بررسی و شناسایی ماده داخل آن فرستاده شود در دستگاه خرد کننده کاغذ قرار داده شد و رئیس دفتر رئیس جمهور هم برای انجام معاینات لازم به بیمارستان نظامی رفت تا علت به هم خوردن ناگهانی حالش با باز کردن پاکت نامه بررسی شود.

در این بیانیه آمده است: «دفتر ریاست جمهوری تونس در روز حادثه از انتشار خبر خودداری کرد تا افکار عمومی مشوش نشود، اما با توجه به انتشار خبردر شبکه‌های اجتماعی بر آن شدیم درباره این حادثه اطلاع رسانی کنیم، به هر صورت حال رئیس جمهور خوب است و هیچ صدمه‌ای ندیده است.»

رسانه‌های تونس چهارشنبه شب گزارش دادند که قیس سعید هدف ترور به وسیله نامه سمی بوده است که دو روز پیش به دفتر او ارسال شده بود.

تونس این روزها شاهد تظاهرات علیه دولت است و معترضان در این کشور بعد از ده سال از انقلاب این کشور به میادین آمده و در اعتراض به وضعیت نابه‌سامان معیشتی خود تظاهرات کردند.

در همین حال «زهیر المغزاوی» دبیر کل جنبش الشعب تونس در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «هر گزینه احتمالی درباره مجری این سوء قصد علیه رئیس جمهور تونس مطرح است، به خصوص این احتمال درباره اسرائیل نیز وجود دارد، آن هم به دلیل مواضعی که رئیس جمهور تونس در قبال عادی سازی روابط با این رژیم داشت.»

وزارت امور خارجه تونس یک ماه پیش تاکید کرد که ادعاهای مطرح شده درباره عادی سازی روابط با اسرائیل با مواضع رسمی و اصولی تونس که حامی آرمان فلسطین و حقوق مشروع ملت فلسطین است در تعارض است.

وزارت خارجه تونس افزود: «قیس سعید بارها در مناسبت‌های مختلف بر حمایت از حقوق ملت فلسطین و حق آن ها در تعیین سرنوشت خود و تاسیس کشور مستقل به پایتختی قدس شریف تأکید کرده است. »

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.