آلمان: به زودی با آمریکا درباره ایران گفت‌وگو می‌کنیم

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان امروز پنجشنبه (۹ بمهن‌ماه) گفته قدرت‌های اروپایی به زودی با دولت جدید آمریکا درباره ایران و برجام گفت‌وگو خواهند کرد. 

هایکو ماس در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد رئیس‌جمهور بایدن اشاره کرده از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران استقبال می‌کند و قدرت‌های اروپایی به زودی گفت‌وگو با واشنگتن در این خصوص را آغاز می‌کنند. 

  این توافق هسته‌ای که نام رسمی‌اش «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است سال ۲۰۱۵ میان ایران از یک سو و گروه موسوم به ۱+۵ از سوی دیگر حاصل شد. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۱۳۹۷ به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت. 

ماس در مصاحبه‌ای که پنجشنبه منتشر شده گفت: «رئیس‌جمهور بایدن نشان داده پذیرای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان گفته انتظار دارد برلین، پاریس و لندن «خیلی سریع وارد گفت‌وگو با آمریکا شوند.»

هایکو ماس تأکید کرد: «با وجود این، چیزی که مشخص است این است که ایران باید تعهداتش را رعایت کند و به اقدامات فعلی‌اش در نقض توافق پایان دهد.»

ماس اضافه کرد: «اگر آمریکا در بازگشت به توافق موفق شود [اقدام آمریکا] با رفع تحریم‌ها و عدم اعمال تحریم‌های جدید مرتبط خواهد بود.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه جدید آمریکا چند بار گفته چنانچه ایران به برجام بازگردد آمریکا هم همین کار را انجام خواهد داد. او در نخستین نشست خبری خود در روز چهارشنبه گفت که ابتدا ایران باید تعهداتش را رعایت کند تا آمریکا به این توافق برگردد. 

ایران گفته با توجه به اینکه آمریکا طرف ناقض برجام بوده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها گام نخست را بردارد، اما آمریکا مصر است که ایران باید نخست به توافق پایبند شود. 

«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در فارن‌افرز جمعه نوشت: «دولت بایدن هنوز می‌تواند توافق هسته‌ای را نجات دهد. دولت آمریکا باید کار را با لغو غیرمشروط همه تحریم‌های اعمال‌شده، بازاعمال‌شده و برچسب‌گذاری‌شده از زمان روی کار آمدن ترامپ آغاز کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.