توافق هسته‌ای ایران، راه سخت پیش روی بایدن

به گزارش مجله وال استریت، متقاعد کردن ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، یکی اصلی‌ترین وعده‌های دولت جدید جو بایدن در سیاست خارجی است. 

 تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران یک مانع دیپلماتیک در این زمینه است. طبق توافقنامه ۲۰۱۵ آمریکا موافقت کرد که در ازای محدودیت‌های هسته‌ای ایران مجموعه‌ای از تحریم‌ها را از بین ببرد. 

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که اگر ایران به این توافق برگردد، ما هم همین کار را خواهیم کرد.

همه این‌ها در حالی است که مقامات ارشد بایدن اعلام کردند که قصد دارند برخی از تحریم‌ها را حفظ کنند و حتی ممکن است تحریم‌های شدیدتری را نیز بر ایران تحمیل کنند. 

بایدن اعلام کرده که قصد دارد مجددا وارد توافقات هسته‌ای با ایران شود. این امکان وجود دارد که، بایدن نه‌تنها قرارداد ۲۰۱۵ را احیا کند، توافقنامه بعدی را هم با اعمال محدودیت‌های دقیق‌تر و با دامنه وسیع‌تر منعقد کند.

به گفته مقامات دولت بایدن، هدف از توافقنامه بعدی اعمال محدودیت‌های شدیدتر در فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. همچنین آن‌ها اظهار کردند که در توافقات بعدی برنامه موشک بالستیک ایران را هم مورد بررسی قرار می‌دهند و ممکن است بایدن با تهدیدها و فشار‌های بیشتر اقتصادی بخواهد ایران را متقاعد کند که بر سر توافقات هسته ای بماند.

برخی از تحلیلگران هم از اقدامات بایدن ازجمله گفت‌وگوی او با روسیه و فرانسه برای حل توافقات هسته‌ای ایران صحبت کردند و گفتند: ممکن است بایدن نماینده ویژه‌ای را انتخاب کند تا قبل از دیدار با ایرانی‌ها با متحدان اروپایی و رژیم صهیونیستی مشورت کند.

برایان اوتول، مقام سابق خزانه‌داری آمریکا هم تاکید کرد: مذاکرات در این زمینه قطعا طولانی خواهد بود و انتظار بازگشت کامل و یک شبه به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.